Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com/pixabay.com

Därför är choklad bra för träningen!

Publicerat: 2016-01-10   |  Anna Malvina

Äntligen har vintern kommit till Sverige! Många glädjs åt snön och på sina håll i landet har skidbackar och skidpår öppnat. Medan vissa inte ens tar med sig en vattenflaska ut i skidspåret, packar andra en rejäl matsäck att avnjuta ute i vintersolen. Vilka behov man har beror helt klart hur länge man ska vara ute och hur tufft man ska åka. Oavsett kan det vara gott att dricka något varmt när man är vistas ute i kyla. Till exempel varm chokladmjölk.

Varm choklad – det bästa återhämtningsmålet

Just varm choklad är väl inget som förknippas med träning, men faktum är att just varm choklad innehåller många bra komponenter för återhämtningen.

  • Mjölken ger bra protein och där är det framförallt de så kallade grenade aminosyrorna suveräna. De är nämligen bra för muskeltillväxt (under förutsättning att man tränar rätt!).
  • Mjölken innehåller lite salter vilket kan underlätta rehydreringen efter ett svettigt träningspass (alltså jämfört med att dricka bara vatten).
  • Väljer man chokladmjölk med lite socker i får man även i sig kolhydrater som ger bra bränsle vid högintensiv träning.
  • Chokladen innehåller fett (både i kakao och i grädden) som ger bra energi.

För egen del skippar jag gärna sockret i chokladen om jag dricker varm choklad till frukost exempelvis. Då gör jag alltså choklad på bara mjölk och kakao. Det blir ju inte sött, men är fortfarande väldigt gott! Vill man minska sockret, men ändå få en söt choklad, kan jag tipsa om en chokladdryck som endast har lite, lite tillsatt socker.

Varm choklad deluxe

Med en klick vispgrädde på chokladen är man i himmelriket! I USA dricker de varm choklad med marsmallows på och det är något jag varmt kan rekommendera. Det blir otroligt gott (i alla fall om man gillar sött)! Här är några recept på varm choklad:

När jag ändå är inne på förslag på mat vid träning passar jag på att tipsa om Träningspodden. För på tisdag den 12 januari är jag med och pratar om mat vid prestation! 

Mer:

Rätt klädd för vinterträning

Underbara choklad, eller? 

Därför mår du bra av choklad