Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Varm choklad och skidträning Bild: pixabay.com/pixabay.com

Därför är choklad bra för träningen!

Publicerat: 2016-01-10   |  Anna Malvina

Äntligen har vintern kommit till Sverige! Många glädjs åt snön och på sina håll i landet har skidbackar och skidpår öppnat. Medan vissa inte ens tar med sig en vattenflaska ut i skidspåret, packar andra en rejäl matsäck att avnjuta ute i vintersolen. Vilka behov man har beror helt klart hur länge man ska vara ute och hur tufft man ska åka. Oavsett kan det vara gott att dricka något varmt när man är vistas ute i kyla. Till exempel varm chokladmjölk.

Varm choklad – det bästa återhämtningsmålet

Just varm choklad är väl inget som förknippas med träning, men faktum är att just varm choklad innehåller många bra komponenter för återhämtningen.

  • Mjölken ger bra protein och där är det framförallt de så kallade grenade aminosyrorna suveräna. De är nämligen bra för muskeltillväxt (under förutsättning att man tränar rätt!).
  • Mjölken innehåller lite salter vilket kan underlätta rehydreringen efter ett svettigt träningspass (alltså jämfört med att dricka bara vatten).
  • Väljer man chokladmjölk med lite socker i får man även i sig kolhydrater som ger bra bränsle vid högintensiv träning.
  • Chokladen innehåller fett (både i kakao och i grädden) som ger bra energi.

För egen del skippar jag gärna sockret i chokladen om jag dricker varm choklad till frukost exempelvis. Då gör jag alltså choklad på bara mjölk och kakao. Det blir ju inte sött, men är fortfarande väldigt gott! Vill man minska sockret, men ändå få en söt choklad, kan jag tipsa om en chokladdryck som endast har lite, lite tillsatt socker.

Varm choklad deluxe

Med en klick vispgrädde på chokladen är man i himmelriket! I USA dricker de varm choklad med marsmallows på och det är något jag varmt kan rekommendera. Det blir otroligt gott (i alla fall om man gillar sött)! Här är några recept på varm choklad:

När jag ändå är inne på förslag på mat vid träning passar jag på att tipsa om Träningspodden. För på tisdag den 12 januari är jag med och pratar om mat vid prestation! 

Mer:

Rätt klädd för vinterträning

Underbara choklad, eller? 

Därför mår du bra av choklad