Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Kaffebönor Bild: Pixabay.com

Varning för koffein!

Publicerat: 2015-12-18   |  Anna Malvina

I veckan kom Livsmedelsverket och Giftinformationscentralen ut med nya råd om koffeinanvändning. Jag har vid tidigare blogginlägg skrivit om koffein vid träning och om varför det kan vara positivt och negativt för prestationen. Själv dricker ett glas avslagen cola före lopp eller i slutet av långa träningspass för att bli lite mer alert.

Rent koffeinpulver är boven

Koffein finns naturligt i kosten i bland annat kaffe, te, cola och choklad, men går även att köpa i pulverform. Det är just det rena koffeinpulvret som man ska vara försiktig med enligt livsmedelsverkets råd. Anledningen är att det finns en risk för överdosering och förgiftning. Vid doser höga som 600 mg finns risk för obehagliga symtom som illamående och kräkningar. I värre fall kan stora doser ge epileptiska kramper och hjärtrytmrubbningar. Samtidigt är den mängden svår att få i sig via kaffe, te, cola och choklad som ger ca 30 till 200 mg koffein per portion.

Koffein som prestationshöjare

För att få en prestationshöjande effekt verkar den optimala dosen vara ca 3 mg/kg kroppsvikt (alltså totalt mellan ca 50-300 mg) ca en timme före prestation. Viktigt att komma ihåg är att det inte verkar som att ”ju mer desto bättre” - så överdosera inte!

Koffein i livsmedel:

  • En burk cola, 33 centiliter: ca 50 mg.
  • En kopp kaffe: ca 50 - 150 mg.
  • En kopp te: ca 30 mg.
  • Varm choklad: ca 5 - 10 mg.

Mer om koffein:

Därför stör koffein din sömn

5 hälsovinster med att dricka kaffe