Anna Ottosson

Anna Ottosson

Uppvuxen i en träningstokig familj var det naturligt att kombinera träningsintresset med intresset för bra mat.
– Jag är otroligt tacksam och glad över att få arbeta med frågor som jag brinner så mycket för.

Om Anna:

Anna Ottosson är en av Sveriges ledande dietister, vice ordförande i Dietisternas Riksförbund under 11 år och en välkänd kostexpert från TV, radio och tidningar.

Anna Ottosson är författare, föreläsare, bloggare, matentreprenör, expertkommentator inom mat och hälsaområdet. Anna reser ofta runt i världen och spanar efter de senaste trenderna om mat och har även skrivit två böcker.

Hon har under flera år framgångsrikt hjälpt människor att nå sin drömvikt och äta hälsosammare, både i landstingets regi och via sin egen mottagning med privatkonsultationer i Stockholm.

Sockerinlägg Anna Ottosson Bild: Johnér

Enkla tips hur du minskar ditt sockersug

Publicerat: 2015-06-01   |  Anna Ottosson

De flesta viktminskningsförsök slutar mellan klockan två och halv fyra. Det är då sockersuget slår till och det rafsas efter kakor och annat mums runt om i kontorssverige.

Att njuta av något sött då och då är en självklarhet i ett hälsosamt och njutningsfullt liv. Utan dåligt samvete. Såklart!
Men många känner att de äter för mycket socker och svårt att stå emot sockersuget.

Här är Annas - bästa tips mot sockersug:

Ligg-steget-före suget - Ät mellanmål innan suget kommer!
Blir du t ex alltid sugen på något sött till 3-kaffet. Ligg steget före suget och ät ett mellanmål (t ex smoothie, frukt, kvarg med nötter) vid halvtre. Då förekommer du sötsuget och kommer kunna peka-finger-till-sötsuget.

Ät ren mat - med korta ingredienslistor.

Undvik produkter med dolt socker som vitaminvatten, tepåsar med tillsatt socker, flingor, sötat bröd, ketchup, sweet-chilli och drycker som innehåller värstingsockret Fruktos-glukossirap kan också nämnas som High Fructose Corn Syrup och Isoglukos.

”Retox – detox – my way of life” Våra liv är fulla av misslyckande och succér. Skillnaden är hur du hanterar dem. Lär av dig själv när du halkar dit och äter sött när du inte tänkt det. Hur kan du göra nästa gång? Det tar tid att ändra vanor och inte minst att minska på sockret.

Socker kittlar hjärnans belöningssystem på liknande sätt som god mat, sex, intensiv träning. Nästa gång sötsuget slår till – träna, gå en power-walk runt kvarteret, gör Squats, sit-up´s – vad som helst – men något fysiskt som får dig att ändra fokus och ge kroppen en dusch av hälsosamma endorfiner istället.
På köpet får du en mer vältränad kropp och mindre sötsug. Bra va?

När du sanerat vardagen från vanliga sockerfällor så finns det utrymme att njuta av det där du verkligen älskar och njuter av. Då och då. Prioritera det och välj det som du tycker allra bäst om.

Lycka till och kör hårt,
Anna