Anna Ottosson
Anna Ottosson

Uppvuxen i en träningstokig familj var det naturligt att kombinera träningsintresset med intresset för bra mat.
– Jag är otroligt tacksam och glad över att få arbeta med frågor som jag brinner så mycket för.

Om Anna:

Anna Ottosson är en av Sveriges ledande dietister, vice ordförande i Dietisternas Riksförbund under 11 år och en välkänd kostexpert från TV, radio och tidningar.

Anna Ottosson är författare, föreläsare, bloggare, matentreprenör, expertkommentator inom mat och hälsaområdet. Anna reser ofta runt i världen och spanar efter de senaste trenderna om mat och har även skrivit två böcker.

Hon har under flera år framgångsrikt hjälpt människor att nå sin drömvikt och äta hälsosammare, både i landstingets regi och via sin egen mottagning med privatkonsultationer i Stockholm.

Kom i form för sommaren 2015 Bild: Kom i form för sommaren 2015

Kom i form till beachen i sommar

Publicerat: 2015-05-12   |  Anna Ottosson

Sommaren närmar sig med stormsteg, härliga uteserveringar och snart ska den här vinterbleka kroppen komma i badkläderna. Det finns alltid möjlighet att gå ner de där extra kilona och få den kropp som du drömmer om. Det behöver faktiskt inte alls vara så svårt.

1) Bestäm DIG! – Vad är DITT mål? Lägg 15 minuter varje dag på att planera morgondagen så att du skapar bästa förutsättningarna för dig att äta det som gör att du når ditt mål. Det här är nyckeln att inte spåra ur utan hålla fokus mot ditt mål. Då kan du också redan i förtid identifiera dina fällor under dagen där du kanske får lägga in en t ex smoothie, ett äpple för att du inte ska spåra ur i ren hungershets. På tom mage gör ingen kloka val.

2) Tajming – ät var tredje timme för att ha en bra förbränning samtidigt ha koll på suget!

3) Fokusera på två saker till lunch och middag - välj främst protein typ t ex kyckling, fisk, kött, räkor (var inte rädd att äta en rejäl bit) och sen stor sallad. När du äter kolhydrater – välj max en knuten-knäve-storlek.

4) Ät alltid en grönsak. Varje gång du äter. Gå rakaste spåret till närmaste grönsakstorg och frossa loss i vårens primörer. Grilla, koka, ugnsrosta. Kommer hjälpa dig SÅ mycket mot ditt mål.

5) Drick vatten! Så att du inte förväxlar hunger med törst.

Kör hårt! Det kommer bli succé!