Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Vardagspuls

För er som missade inslaget med familjen Vahlberg

Publicerat: 2015-08-31   |  Sofia Antonsson

För er som missade eller vill se igen, här kommer inslaget med familjen Vahlberg som jag ska hjälpa att komma i form under hösten. 

Och här ligger inslaget med komigång tips från tisdagens program.

Sofia

Hur ersätter man lök, vitlök och baljväxter i mat?

Publicerat: 2015-08-30   |  Sofia Antonsson

Efter tisdagens program och chatt har jag fått in väldigt många bra frågor. Här kommer en om hur man kan tänka om man vill äta nyttigt trots att magen inte klarar lök, vitlök och baljväxter.

Hej

Tack för ett toppenprogram, tittar ofta på er.
Jag skulle vilja ha förslag på alternativ mat. Jag har en IBS-mage och har problem med lök, kål och bönor vilket det ofta är i nyttig mat. Vad kan man använda istället? Många gånger använder man också nötter i maten och det är det många som är allergiska mot. Alternativ?
Hoppas på svar 
 
Hälsningar
Kristina

 

Hej Kristina!

Många med IBS har problem med just lök, vitlök och baljväxter. Det är då fibrerna i dessa livsmedel som magen reagerar på och eftersom de är vattenlösliga går det inte att använda i maten och sedan peta bort dem när man ska äta. Som ersättning till lök och vitlök brukar jag rekommendera att man använder blastdelarna på salladslök, vårlök eller purjolök. Eftersom fibrerna sitter i de vita delarna går den gröna delen bättre. Det går också att köpa en olja som är smaksatt med vitlök. Linser på tetra eller konserv går ofta bra att äta eftersom fibrerna löser ut i spaden. Kikärter kan också gå bra i mindre mängd. Nötter som är ok för magen är valnöt, paranöt och pekannöt. Mandel och hasselnöt går bra i mindre mängd. För den som är allergisk kan nötterna bytas ut mot frön av olika slag.

Lycka till!

Sofia 

Bild: Johnér

Hur ska man tänka med mellanmål om man har allergier?

Publicerat: 2015-08-27   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Under tisdagens chatt kom det in en hel del frågor som jag inte hann svara på. Därför publicerar jag dem här kommande dagar. Hoppas att ni alla blir nöjda med svaren. Här är första frågan:

Hej!

Jag heter Sofie och har lite frågor. Jag är en aktiv tjej som gillar att hålla igång och vara ute i friska luften men har många allergier.  Men min fråga handlar om maten.  Jag vill försöka äta nyttigt och kanske gå ner lite men framförallt känna mig "fitt" men tycker det är svårt med alla allergier. Tål inte så mycket frukt och grönt t.ex. 
Det jag är allergisk mot är:
Jordnötter
Hasselnötter
Alla nötter
Sojaprotein
Alla baljväxter
Stenfrukter
Tomat
Morötter
Har ni några bra typ på vad man kan göra/tänka på för att bli nyttigare?
För brukar ju i vanliga fall vara att äta mer grönsaker/frukt, äta baljväxter och ta lite nötter istället för sötsakerna.. 
Hoppas på svar!
Hej Sofie!
Att ha allergier är vanligt och gör det lite mer komplicerat när det kommer till nyttig mat. Jag tänker att det viktiga är att hitta bra alternativ och inte fokusera så mycket på vad man inte kan äta utan på det du kan äta. I stället för nötter går frön bra att använda. Baljväxterna kan du ersätta med andra fiberrika alternativ som t ex rotsaker. Bär är perfekta som kompliment till de frukter du kan äta. Torkade frukter och frön kan du välja som mellanmål eller snacks. Mitt förslag är att du sätter dig ner och gör en lista på de saker som du kan äta. Utifrån den är det enkelt att planera och ta med mat som är nyttig.
Lycka till!
Sofia
Tidigare inlägg