Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: TV4

Uppdatering hälsofamiljen och hur bryter jag dåliga vanor?

Publicerat: 2015-09-29   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

I tisdagens program gav jag en uppdatering på hur det går för vår duktiga hälsofamilj. Dessutom pratade jag beteendeförändring med hjärnforskaren Katarina Gospic och lite bra alternativ till mellanmål för den som vill gå ner i vikt. Missade ni programmet kan ni se det här: 

 

Sofia

Bild: Johner

Byt sittställning på toaletten och känn skillnaden!

Publicerat: 2015-09-28   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Nu får jag lov att varna för lite bajsprat, men jag måste berätta om varför det är så viktigt hur vi sitter på toaletten. Många med magproblem har svårt att tömma tarmen ordentligt när man går på toaletten. Man känner sig helt enkelt inte klar. Våra toaletter i västvärlden inbjuder till en skön, nästan bakåtlutad ställning. Det hela blir ännu värre om man är lite kort i rocken och dinglar med benen. När vi sitter i den ställningen snörs ändtarmen liksom ihop och det blir svårare att tömma tarmen. Hur ska vi då sitta? Jo, som i asien! Två fotstöd och ett hål i golvet, alltså i hukposition. Då är ändtarmen i rätt vinkel och tarmen töms mycket lättare, så här:

Sittställning

För alla som inte har ett hål i golvet hemma går det utmärkt att sätta upp fötterna på en liten pall och samtidigt luta sig lite framåt. Prova själv får du se vilken enorm skillnad det gör!

Så, nu är det slut på bajspratet för idag!

Sofia

Bild: Sofia Antonsson

Jag vägrar att bli förkyld!

Publicerat: 2015-09-23   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Just nu har jag inlett projekt "vägra bli förkyld!". Hösten är ju en typiskt förkylningssäsong eftersom både vi och våra barn håller oss inne mycket mera. Fritt fram för alla bakterier att blandas och få fäste på nya marker. Men inte hos mig har jag bestämt och vitaminbombar nu maten. Frukosten är den som är mest hard core. Här blir det blåbär, havtorn, goji, mullbär och physalis med pumpakärnor på yoghurten. Sen toppar jag med riven ingefära, honung och dricker en shot gurkmejajuice till. Voila, nu kan bakterierna försöka bäst de vill! 

I övrigt försöker jag äta mycket frukt och grönsaker. Rotsaker, vitkål och grönkål hör till favoriterna just nu. 

Må gott!

Sofia

Tidigare inlägg