Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Fem bästa resttipsen

Publicerat: 2015-12-26   |  Sofia Antonsosn
Kategori: Hälsa

Julen är nästan över för den här gången och jag hoppas att ni alla lyckats hålla magen i form. Ska du fortsätta att äta julmat så kan du kika på vad som är bra att välja på julbordet. Ni är säkert många med mig som har kylskåpet fullt med rester. De flesta livsmedlen från julbordet passar mindre bra att frysa in så nu gäller det att vara kreativ.

* Sill och lax - ät till frukost som smörgåspålägg

* Skinka - använd i en gratäng eller på pizzan 

* Grönkål - använd i en sallad med quinoa, valnötter och lite smulad fetost

* Prinskorv - slanta upp och lägg i en omelett

* Ris á la malta - det perfekta mellanmålet på utflykten, i skidbacken eller vid skridskorinken. Toppa med lite sylt, mums!

Så slänger du mindre mat

Önskar er alla en riktigt skön fortsättning på julen med lugnt tempo och mycket mys!

Sofia

Bild: TV 4

Så här gick det för hälsofamiljen

Publicerat: 2015-12-20   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Dags att summera hälsoresan

I tisdags var det uppföljning med vår hälsofamilj Vahlberg. Efter flera månaders ihärdigt kämpande var det dags att knyta ihop säcken och se vad som egentlignen hänt under den här tiden då de fått hjälp med både kost och träning. Och visst har det hänt saker.

Små förändringar ger resultat

Överlag har hela familjen gjort förändringar på flera plan. Det viktigaste när det gäller kosten är att de dragit ner ordentligt på sockerintaget. Juicen är borta från frukosten, smaksatt yoghurt har blivit naturell och fikabrödet är utbytt till nyttigare alternativ. Familjen lagar också mer mat från grunden och den stora skillanden är att de använder mer grönsaker. Genomgående har familjen blivit piggare och sockersuget har försvunnit. De har förbättrat sin kondition och Caroline har äntligen fått en mage i balans tack vare behandlingen med FODMAP.  

Vad händer nu då?

 

Under hösten har familjen fått stöd av mig och Leila, men nu är det dags att klara sig själva. Den största utmaningen är att hålla i de nya vanorna framöver. Receptet här är att hjälpa och peppa varandra och vara uppmärksamma på om man är tillbaka in i gamla vanor igen. Eftersom de hittills har lyckats så bra är jag övertygad om att det kommer att gå lika bra framöver.

Titta gärna på klippet. Då får du också förslag på några nyttigare mellanmål.

Sofia

Bild: Sofia Antonsson

Det här visste du inte om rödkålen

Publicerat: 2015-12-20   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Kål är dåligt för magen, en gammal myt

De flesta som jag möter tror, eller är ganska övertygade, om att kål är dåligt för magen. Det ger gaser och uppblåsthet. Men, dagens glada nyhet är att nästan alla kålsorter fungerar utmärkt för magen förutom kålrot då, men det är ju en rotsak. Kål kommer i alla möjliga färger och just rödkålen känns extra aktuell att puffa för så här i jultider. 

Full med nyttigheter

Som alla kålsorter innehåller rödkålen både vitaminer, mineraler och kostfibrer. Den mättar bra och är alltså supernyttig med högt innehåll av både C-vitamin, folsyra och K-vitamin.   

Recept med rödkål

Rådkål finns med i flera tappnignar på mitt julbord. Den mest kalssiska formen är den konserverade. Den är som allt annat som är syrat, extra bra för magen. Varje år gör jag också en rödkålssallad. Eftersom det går att variera i all oändlighet brukar det bli ett uppskattat inslag på julbordet, framför allt också för att det lättar upp bland de tyngre rätterna. Här bjuder jag på ett härligt salladsrecept:

Ingredienser
Ca 200 g rödkål
1 apelsin
1 påse babyspenat
1 granatäpple
0,5-1 dl grovhackade valnötter
1 klick dijonsenap
olja, en som inte smakar så mycket
salt, nymald svartpeppar

Gör så här
Strimla rödkålen, tärna halva apelsinen och blanda med babyspenaten. Blanda en enkel vinaigrette av dijon, saften från 1/2 apelsin och olja och häll över. Strö över grovhackade valnötter och granatäppelkärnor. Servera direkt.

Sofia

 

 

Tidigare inlägg