Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Ge dig själv tid på toaletten!

Publicerat: 2016-02-29   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Idag presenterades en studie som visar att hela 66 % av oss skenbajsar på jobbet. Anledningen? Vi vill ha en stund för oss själv med vår smartphone. Det intressanta är alltså att vi tar pauser för att komma undan och "koppla av" med vår telefon. Kanske är det ett uttryck för att de naturliga pauserna på jobbet blir allt färre. Fikapaus tas sällan och lunchen kanske du till och med äter framför datorn... 

Jag pratar ofta om vikten av att ta sig tid att gå på toaletten och tycker därför att det här inte är så tokigt med tanke på att många med magproblem behöver ge sig själva mer tid på toaletten för att något ska hända. En del behöver också träna på att överhuvudtaget gå på toaletten på jobbet och inte vänta tills man kommer hem. Så, ur magperspektiv är jag positivt inställd till att ta en extra lång paus på toaletten och då är väl telefonen ett utmärkt sällskap!

Sofia 

Bild: Pixabay

Så hänger utmattning och magproblem ihop

Publicerat: 2016-02-26   |  Sofia Antonsson

I veckan pratade Louise Hallin om utmattningsdepression i programmet. Eftersom jag ofta möter personer med utmattningsproblematik och samtidiga magproblem tänkte jag reda ut lite kring hur detta hänger ihop.

Det är vanligt att magen "kraschar" i samband med att man går in i väggen eller blir utmattad. Plötsligt kan du kanske inte äta någonting innan magen blir uppblåst, gasig och du får springa på toa. Vanligen är det flera faktorer som samspelar, däribland stress som en av de starkaste. Stress påverkar tarmslemhinnan och tarmbakterierna på ett sätt så att tarmen blir mindre motståndskraftig. Stress kan också minska förmågan att ta upp näring eftersom nivåerna av saltsyra och matsmältningsenzymer sjunker. Detta bidrar till att det blir ont om näring i kroppen, vilket i sig påverkar en mängd system. Samtidigt vet alla som haft stressiga perioder att det då kan vara svårare att äta hälsosamt och göra bra matval. Kanske blir det mer snabbmat och socker som i sig innehåller mindre näring. 

För att underlätta så mycket som möjligt för magen under en utmattning är det alltså viktigt att förse kroppen med mycket näring från frukt, bär och grönsaker. Försök att undvika socker, kaffe och alkohol som stressar kroppen i onödan. Ät så ren mat som möjligt och se om du mår bättre av att äta mindre lök, vitlök och sädesslag som vanligen kan reta en irriterad tarm.

Sofia 

Bild: Pixabay

Mat för en bra sömn

Publicerat: 2016-02-22   |  Sofia Antonsson

Att sömnen är viktig, ja rent av grundläggande, för en god hälsa är de flesta människor överens om. Ändå är det många som inte får tillräckligt med sömn av olika anledningar. Man brukar säga att stresspåverkad sömn antingen tar sig uttryck i att man har svårt att somna in på kvällen eller att du vaknar vid kl 3-4 på natten och inte kan somna om. Kanske snurrar tankarna bara runt i huvudet samtidigt som stressen ökar för att du måste somna om innna väckarklockan ringer.

Det finns några saker som påverkar sömnen till det bättre och som du kan prova om du känner att du skulle vilja förbättra din sömn, men det finns också en del skrönor:

Magesium - hjälper kroppen att slappna av och komma ner i varv. Ta tillskott på kvällen innan du går och lägger dig.

Kaffe - många blir pigga av koffein så undvik att dricka efter t ex kl 15 på eftermiddagen och justera tiden så att du märker var din magiska gräns går.

Kamomillte - sägs lugna nervsystemet. Prova, men ingenting för dig med orolig mage och IBS då kamomillte innehåller kolhydrater (FODMAPs) som tvärtom stör magen. 

Skärmfritt - skärmar (TV, dator, mobil) innehåller sk blått ljus som gör att mängden sömnhormon, melatonin, minskar och därmed blir det svårare att somna. Stäng av alla skrämar en timme innan du går och lägger dig.  

Skriv ner dina tankar - om du vaknar upp och det snurrar av tankar i huvudet - skriv ner dem! Ha papper och penna bredvid dig och anteckna dina, ofta väldigt smarta, tankar. När du väl fått ut dem ur huvudet är det lättare att komma till ro igen.

Mindfulness - det är lättare att få kroppen att slappna av när man lyssnar på någon som talar om vad man ska göra. Ladda t ex ner en kroppsscanning och gå igenom hela kroppen. Troligtvis somnar du innan du hunnit till magen!

Sofia

Tidigare inlägg