Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér Bildbyrå

Så lång tid tar det innan IBS-symptomen kommer

Publicerat: 2016-04-26   |  Sofia Antonsson

En väldigt vanlig och relevant fråga är När kommer symptomen?. Det mest naturliga är ju att känna efter hur det känns i magen när man ätit. Om det inte känns bra drar man slutsatsen att det man just åt inte var bra, men riktigt så enkelt är det inte.

Tarmsystemet har en komplex uppbyggnad både vad gäller funktion och kommunikation. Maten landar ju som bekant i magsäcken där den sedan bearbetas i ca fyra timmar beroende på vad man ätit. Flytande föda som mjölk och juice går snabbare, medan en måltid med grönsaker, kött och potatis tar betydligt längre tid. Det är alltså i stort sett omöjligt att det du just ätit direkt ger symtom vilket är förklaringen till att det är svårt att nysta i kosten själv och en stor risk att man plockar bort helt fel livsmedel.

Först när maten når tjocktarmen det blir problem

Vad är det då som händer när man får symtom direkt efter måltid? Jo, antingen är det reflexerna i tarmen som är förstärkta så att de likt en jetmotor överreagerar vid intag av föda vilket visar sig i buller, obehag och akut behov av en toalett. Blir du i stället gasig beror det vanligen på det du ätit 1-3 måltider bakåt beroende på vilken hastighet du har på magen. Maten du just ätit puttar ner tarminnehållet och det är först när den når tjocktarmen som det blir det problem.

Ytterligare en faktor som komplicerar det hela är att vi faktiskt kan dra igång magen genom att lukta på t ex kaffe. Då vill magen hos en del automatiskt tömma sig, trots att vi inte intagit något kaffe. Detta faktum kan man då utnyttja genom att behålla den kopp kaffe som är viktig för tömningen (för den förstoppningsdominerade) och ta bort den som bara retar tarmen i onödan (för den diarrédominerade).

Så, för att kunna avgöra vilka livsmedel som orsakar symtom behöver du ha koll på.

1. Vilken hastighet du har på din mage. Snabbare magar ger snabbare symtom och långsamma magar ger mer långdragna symtom.

2. Vad du har ätit bakåt i tiden. För en matdagbok så blir det betydligt lättare.

3. FODMAP för att förstå vilka livsmedel som genererar snabbare symtom och vilka som ens potentiellt kan ge symtom. Av de 25-30 livsmedel vi äter varje dag kanske det är 10 som innehåller FODMAPs.

Genom upplägget på FODMAP-kostbehandlingen (att först eliminera och sedan korrekt återinföra) kan du lära dig exakt vilka de livsmedel är som ger symtom och behålla de som går bra att äta. Enkelt och viktigt för att få en mer allsidig kost på sikt. Det gäller att hitta utrymmet i din hink för att få en uppfattning om vad du klarar att äta och hur mycket.

Lycka till!

Sofia

 

Bild: Pixabay

Knepigt med frukost för vissa IBS-magar

Publicerat: 2016-04-26   |  Sofia Antonsson

Att frukosten är det viktigaste målet får vi ofta höra men för en IBS-mage kan frukosten bli lite knepig beroende på hur magformen är. Att äta regelbundet är extra viktigt om namn har IBS då magen behöver ett jämnt flöde av mat för att fungera optimalt. När vi börjar äta skickas signaler ner genom hela mag-tarmsystemet att nu ska maten skjutas framåt och tarmarna börja jobba. Kommer dessa signaler någorlunda i jämn takt och med lagom mycket mat varje gång fungerar det arbetet mycket bättre.

För en "snabb" mage kan frukosten innebära att välja mat för att magen inte ska dra igång för mycket. Och vad är då bra val? Jo, kaffet är bra att ta bort eller minska på. Det är också viktigt att tänka på att försöka äta frukosten i lugn och ro. Blir det för stressigt kanske det är bättre att dela upp frukosten och endast äta något mindre hemma. Resten kan du ta när du kommer till jobbet om du har möjlighet. Har man en långsam mage kanske den där kaffekoppen är det man behöver för att få igång magen på morgonen och kunna gå på toaletten. Då är det inte den koppen du ska ta bort. Kanske behöver du komplettera frukosten med extra bra fibrer som physsilliumfröskal eller HUSK som hjälper många.

För både snabba och långsamma magar är fibrer av rätt sort viktigt och med FODMAP-kostbehandlingen blir det logik i vilka fibrer som fungerar bättre. Både havre och bovete som är begränsade livsmedel i elimineringsfasen kan var bra att återinföra. De allra flesta klarar dessa två i begränsade mängder och de innehåller viktiga fibrer och ger ökade möjligheter för variation i frukostmenyn. Chiafrön är det många som upptäcker och tycker att det ger en skön, lugn känsla i magen - så varför inte prova en chiapudding till frukost? När helgen kommer kanske vi har lite mer tid och vill lyxa lite - då är enkla scones perfekta!

Önskar dig en bra start på dagen!
Sofia

Bild: Johnér/Pixabay

Ramslök ger vitlökssmak för känsliga magar

Publicerat: 2016-04-18   |  Sofia Antonsson

Våren är här och med den kommer ramslöken. En fantastisk växt med mild smak av vitlök. Eftersom den är gräsliknande och grön är den dessutom FODMAP-vänlig och extra snäll för alla oroliga magar. Ramslök växer vilt i södra Sverige och nu är tiden då du ska ut och fylla på förråden. Här några alternativ på hur du sedan kan använda löken:

Torkad ramslök

Skölj ramslöken och torka lite lätt på hushållspapper. Skär av stjälkarna och rada upp bladen på en plåt med bakplåtspapper. I vanlig ugn, ställ in längst ner på 100 grader ca 30 min. I varmluftsugn kan du ställa plåten var som helst, på samma gradantal och tid. Hacka den torkade ramslöken och lägg den i en burk med tättslutande lock. Går även att förvara i zipplastpåsar.

Fryst ramslök

Antingen kan du fördela ut bladen i fryspåsar eller hacka upp i önskad storlek. Frys in, och ta ut önskad mängd vid behov.

Ramslöksolja

Finhacka eller mixa ramslöken, blanda med en neutral olivolja. Låt stå i ca 1-2 veckor. Sila av och häll upp i en flaska. Används på samma sätt som vitlöksolja, passar till allt!

Ramslökssmör

Blanda finhackad ramslök med smör och lite flingsalt (ev peppar) Lägg smöret i plastfolie och rulla till en korv. Lägg i kylen och skär upp i skivor till t ex en god köttbit, fisk, kyckling el gör ett ramslöksbröd i ugn. Kan även frysas in, håller flera månader orörd. Ta ut bitar vid behov.

Ramslökspesto

Mixa pinjenötter fint tillsammans med ramslök. Blanda i olivolja, riven parmesan, salt och peppar. Mixa gärna med färska basilikablad.

Sofia

Tidigare inlägg