Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Ät bönor och undvik magproblem!

Publicerat: 2016-02-01   |  Sofia Antonsson

Det låter ju smått otroligt, men det finns en massa bra saker i bönor som magens invånare, bakterierna, mår bra av. Lär dig vilka sorter som är bra, för dig med såväl känslig mage som plåtmage.

Prebiotiska fibrer

Bönor, ärter och linser kallas med ett samlingsnamn för baljväxter. De liknar varandra i sammansättning och näringsinnehåll och innehåller en större eller mindre mängd fibrer. Dessa benämns prebiotiska fibrer eftersom de är maten till tarmbakterierna, probiotikan. Baljväxter innehåller överlag en massa bra näring i form av vitaminer och mineraler, men också fibrer som ger en förbättrad avföring och en bättre fungerande tarm.

Producerar gas

När tarmabakterierna mumsar på fibrerna i baljväxterna bildas en del restprodukter, bland annat gas. Det är alltså helt naturligt att bli gasig i magen när du äter ärtsoppa. För dig som har orlig mage och IBS reagerar tarmbakterierna genom att producera extra mycket gas. Är din tarm då lite irriterad kan det bli obehagligt och göra ont när tarmen expanderar.   

Linser för känslig mage

För dig med IBS och orolig mage är bönor och ärter ofta svåra att tolerera. Det spelar ingen roll att du försöker vänja magen vid ökande mängder, det går bara inte. Ett bra alternativ till bönor och ärter är då linser på tetrapak. Eftersom fibrerna i baljväxter är sk vattenlösliga så löser de ut i spaden vilket gör att de blir mycket snällare för magen. Detta gäller särskilt linser som från början innehåller färre fibrer än t ex bönor. Använd linser som salladstopping, i köttfärssåsen eller i en soppa. Men kom ihåg att det måste vara de på burk eller tetra, annars kan magen sparka bakut.

Här kommer ett härligt recept på linssoppa! Välj linser på tetra och byt ut lök och vitlök mot blasten på fyra salladslökar.

Sofia