Sofia Antonsson

Sofia Antonsson

Namn: Sofia Antonsson
Familj: Sonen Filip 8 år
Ålder: 38 år

Vill du ställa en fråga direkt till Sofia? 
Då går det bra att mejla till sofia@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Tittar på: Föreläsningar om näring och hälsa på youtube.

Lyssnar på: Melody Gardot eller trance beroende på humör.

Vanligaste vardagsmiddagen: Spenatsoppa.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att få höra att man fått livet tillbaka tack vare FODMAP.

Får negativt hög puls i vardagen av: Trängsel i tunnelbanan.

Hur har jag förberett mig: Genom att läsa, lyssna och snappa upp influenser från alla tänkbara håll. Börjat fota och startat Instagramkonto, helt galet sent inser jag!

Om din kollega Jeanette skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det: Impulsiv och driven duracellkanin med konstant behov av att slänga ur sig nya idéer.

Vilken är den vanligaste förändringen som ger snabb effekt på en orolig mage: Ta bort lök, vitlök och sädesslag ur kosten. Det brukar ge resultat efter bara några dagar.

Vad slinker alltid ner när du handlar: Mörk choklad, frysta bär och ägg.

När jag ska lyxa till det: Då köper jag skaldjur och dricker ett gott Chablis.

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag införa hemkunskap och näringslära tidigt i skolan så att barnen får lära sig hur man lever hälsosamt.

Ät dig till magrutor Bild: Pixabay

Ät fram magrutorna!

Publicerat: 2016-03-14   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Men går det verkligen?? Nja, det är ju vedertaget att det inte går att punktförbränna fett. Däremot kan man göra mycket med kost, träning och stresshantering som kan påverka utseendet på magen.

Mat som jäser

Det går som bekant att äta sig till en bullig och bullrig mage genom att stoppa i sig livsmedel som har en tendens att jäsa i magen. Det resulterar vanligen i en sk ballongmage på kvällskvisten. Livsmedel som lök, vitlök, sädesslag och laktos är typiska bovar när det kommer till uppblåst mage. Dra ner på dessa ett tag och se hur det känns i magen. 

Stress, stres, stress

Förutom att äta sig till en stor mage går det faktiskt att träna sig till en också. Varför lagrar vissa på sig fett på buken när man tränar så flitigt? Fenomenet kallas kortisolfett och kommer just ifrån utsöndringen av stresshormonet kortisol som har en förmåga att lagra in fett på buken. Det bästa sättet för att komma tillrätta med det är att variera träningen och kanske inte träna på samma intensitet hela tiden. Höga kortisolvärden är ett tecken på att kroppen är under stress och högintensiv träning har en förmåga att ytterligare stressa kroppen. Då kanske det är läge ett byta träningsform helt. Prova att under en period utöva yoga, mindfulness eller promenader för att kroppen ska kunna återhämta sig ordentligt.  

Fett bra med rätt fett

Det är inte ovanligt att man är lite rädd för fett, men kroppen behöver fett för att bränna fett. Och då pratar vi om rätt sorts fett. Läs gärna allt om fett i vår fettskola!

Lycka till!

Sofia