Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Därför ska du äta magnesium

Publicerat: 2016-05-30   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Magnesium är en av kroppens viktigaste mineraler och delaktig i hundratals enzymatiska reaktioner och processer i kroppen. Brist på magnesium ger ofta kramper i vader och muskler, men det kan också orsaka benskörhet, njurcancer, diabetes och förhöjda kolesterolnivåer. Nu har forskare sett att magesiumbrist även kan vara den utlösande faktorn till inflammation och i förlängningen cancer. 

I en ny stor studie såg forskarna att män som hade en hög magnesiumhalt i blodet halverade risken att dö i cancer- och hjärtsjukdomar. Det intressanta var att man här också undersökte effekten av samspelet av andra mineraler. Genom att ha en bra magnesiumhalt i blodet minskade risken för dödlighet i alla sjukdomar med 40 procent och i cancer med 50 procent. Hade man dessutom en hög magnesiumnivå samtidigt med en låg zinknivå minskade risken att dö i någon sjukdom med 80 procent.

Samtidigt visar beräkningar från WHO att en stor del av befolkningen inte får i sig tillräckligt med magnesium. Maten blir allt mineralfattigare och dessutom ökar förlusterna av magnesium vid stress och träning. För dig som vill öka intaget, här är fem bra magnesiumkällor:

1. Nötter och frön

2. Kli, (vete, havre, kruska)

3. Kakaopulver, alltså choklad

4. Baljväxter (ärter, bönor och linser)

5. Fullkornsris

Det kan också vara bra att ta ett tillskott på magnesium för dig som inte äter så mycket av dessa livsmedel eller som har kramp i vader och muskler. Tillskottet tar du bäst på kvällen så sover du extra bra. Magnesium kan också avhjälpa förstoppning: läs mer om det här.

Sofia