Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Vardagspuls

Det här ska du äta för att lindra PMS

Publicerat: 2016-02-19   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Känner du dig grinig, irriterad, gråtmild, svullen, arg, ledsen eller sugen på sött titt som tätt? Kanske är du då en av alla kvinnor som lider av PMS. I tisdagens program pratade vi om just detta och om hur man genom kost och livsstil kan lindra sina PMS-symtom.

Hur vet du då om det faktiskt är PMS som du är drabbad av? Jo, genom att noggrannt följa och skriva upp dina symtom kan du ganska lätt se om besvären kommer med regelbundenhet och om de blir värre veckan innan mens. I så fall är det sannolikt att du har PMS.

Egentligen beror PMS på svängningar i hormonnivåer från ägglossning och fram till mens. I takt med att nivåerna av framförallt progesteron och östrogen sjunker, får det andra effekter på kroppen. Som exempel påverkas nivån av serotonin när östrogen sjunker och eftersom serotonin är vårt må-bra hormon känner vi oss sämre när nivån sjunker.

Genom att välja mat som håller blodsockret på en jämn nivå kan suget på sött bli lättare att kontrollera. Det är bra att äta fet fisk och nötter och frön som innehåller vitaminer och mineraler. Det kan också hjälpa att ta tillskott på vitamin B6, GLA (jättenattljusolja), magnesium och zink. Stress påverkar också utsöndringen av hormoner så genom att ta det lugn och sova ordentligt kan symtomen minska. 

Här är hela programmet:

Sofia