Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Sofia Antonsson

Det här visste du inte om rödkålen

Publicerat: 2015-12-20   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Kål är dåligt för magen, en gammal myt

De flesta som jag möter tror, eller är ganska övertygade, om att kål är dåligt för magen. Det ger gaser och uppblåsthet. Men, dagens glada nyhet är att nästan alla kålsorter fungerar utmärkt för magen förutom kålrot då, men det är ju en rotsak. Kål kommer i alla möjliga färger och just rödkålen känns extra aktuell att puffa för så här i jultider. 

Full med nyttigheter

Som alla kålsorter innehåller rödkålen både vitaminer, mineraler och kostfibrer. Den mättar bra och är alltså supernyttig med högt innehåll av både C-vitamin, folsyra och K-vitamin.   

Recept med rödkål

Rådkål finns med i flera tappnignar på mitt julbord. Den mest kalssiska formen är den konserverade. Den är som allt annat som är syrat, extra bra för magen. Varje år gör jag också en rödkålssallad. Eftersom det går att variera i all oändlighet brukar det bli ett uppskattat inslag på julbordet, framför allt också för att det lättar upp bland de tyngre rätterna. Här bjuder jag på ett härligt salladsrecept:

Ingredienser
Ca 200 g rödkål
1 apelsin
1 påse babyspenat
1 granatäpple
0,5-1 dl grovhackade valnötter
1 klick dijonsenap
olja, en som inte smakar så mycket
salt, nymald svartpeppar

Gör så här
Strimla rödkålen, tärna halva apelsinen och blanda med babyspenaten. Blanda en enkel vinaigrette av dijon, saften från 1/2 apelsin och olja och häll över. Strö över grovhackade valnötter och granatäppelkärnor. Servera direkt.

Sofia