Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild:

Så tyder du innehållsförteckningen

Publicerat: 2016-05-06   |  Sofia Antonsson

Alla ni som följer FODMAP vet att det är A och O att kunna tyda en innehållsförteckning. Det tar ett tag att komma in i tänket, men väl där kan du faktiskt utnyttja din kunskap till att göra medvetna och därmed lyckas undvika FODMAPs.

Enligt Livsmedelsverkets föreskrifter ska en innehållsförteckning räkna upp alla ingredienser i fallande storleksordning efter den vikt de hade när de tillverkades. Den ingrediens som har störst vikt kommer först och så vidare. Det innebär att ju längre ner på innehållsförteckningen du hittar en FODMAP, desto mindre mängd finns den i.

Kryddor får anges som "kryddor" eller ”kryddblandning” i innehållsförteckningen, om ingen enskild krydda överstiger 2 % av livsmedlets vikt. Detsamma gäller för örtkryddor. Anledningen till att man valt just två procent, är att en del kryddblandningar innehåller många olika kryddor och att innehållsförteckningen riskerar att bli för lång och svårläst. Vad innebär det i praktiken? Jo, att lök och vitlök inte alltid skrivs ut separat utan kan ingå i begreppet kryddor så länge de understiger just 2 %. Står det däremot kryddor (selleri, morot och chili) kan du vara relativt säker på att lök eller vitlök inte ingår.

Livsmedel som är särskilt besvärliga att hitta utan just lök och vitlök är färdigmat (soppor, såser, färdigrätter), korvar, charkprodukter och buljong. Det finns märken som fungerar, det gäller bara att läsa ordentligt på innehållsförteckningen. Det ökar chanserna att välja rätt och få en lugn och glad mage!

Sofia