Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Sofia Antonsson

Godaste vegobiffarna

Publicerat: 2015-08-12   |  Sofia Antonsson

Vi har bestämt oss för att äta mer vegetariskt hemma hos mig. Två gånger i veckan ska dte bli, och då räknas inte pannkakor på torsdagen :) Vegetarisk mat är inte mitt starka område och kombinerat med att äta FODMAP blir det ännu lite knepigare eftersom nästan alla baljväxter och soja går bort. Det blir till att fokusera på linser på tetrapak, som är godkänt i FODMAP, och möjligtvis quorn. Men jag tror nog att det får bli lite naturligt vegetariskt till en början, utan köttersättningsprodukter. Sagt och gjort, igår startade vi den gröna trenden genom att göra supergoda biffar med morot, zucchini och halloumi. Till det sallad och en yoghurtsås med lime och ingefära. Det blev verkligen över förväntan även om biffarna är lite svåra att göra snygga då de är något svåra att få att hålla ihop. Men, det spelade ingen roll för smaken. Gott, enkelt och skönt mättande. Jag fortsätter att reka vegetarisk mat!

Här är receptet:

1 zucchini

3 stora morötter

1 paket halloumiost, ca 200 g

2 ägg

salt och peppar

Skala morötterna. Riv zucchini, morötter och halloumiost på ett rivjärn. Lägg i en bunka och tillsätt äggen. Smaka av med salt och peppar. Tänk på att osten i sig är salt så ta inte för mycket. Forma till platta biffar och kräma ur så mycket vätska som möjligt. Stek i smör & rapsolja ca 4 min på varje sida.

Riv en bit, ca 2 cm, ingefära och blanda med 2 dl matlagningsyoghurt och saften från 1/2 lime. För den som vill är det gott att tillsätta 1 tsk honung också. Servera biffarna med grönsallad, tomat och yoghurtsås.

Smaklig måltid!

Sofia