Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Sofia Antonsson

Magvänlig sommarhusman nr 2

Publicerat: 2016-06-29   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Mitt andra tips på magvänlig sommarhusman är stuvad vitkål. Få saker är så mycket sommar för mig som just det. Många med känslig mage tror att vitkål ger gaser, men faktum är att så inte är fallet och framför allt inte när det gäller svensk sommarkål. Den är både lättare, krusigare och grönare än vinterkålen som är mer kompakt och vit. Du som har koll på FODMAP vet ju som bekant att vi säger "ju grönare desto bättre" när vi pratar delar på lök. Samma sak gäller för vitkålen. Genom att förvälla kålen några minuter blir den ännu snällare och ger inget buller i magen alls!

Till vitkålen äter jag gärna en lökfri falukorv (finns flera varianter i butiken) och en klick stark, grovkornig senap. Vitkålen stuvar jag så här:

500 g vitkål

ca 1 l vatten

1 tsk salt

2 msk smör

3 msk glutenfritt mjöl (gärna rismjöl)

3-4 dl laktosfri mjölk

salt och vitpeppar 

Gör så här

Skär vitkålen i bitar eller små klyftor. Koka upp lättsaltat vatten så mycket att det täcker vitkålen. Koka kålen nästan mjuk ca 5-10 minuter. Häll av vattnet i ett durkslag. Smält smöret och vispa ner mjölet. Tillsätt mjölken och värm upp så att den tjocknar. Smaksätt med salt och vitpeppar. Lägg i vitkålen och värm stuvningen en kort stund. Servera på klassiskt vis med falukorv och senap. Mums!

Sofia