Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Mat för en bra sömn

Publicerat: 2016-02-22   |  Sofia Antonsson

Att sömnen är viktig, ja rent av grundläggande, för en god hälsa är de flesta människor överens om. Ändå är det många som inte får tillräckligt med sömn av olika anledningar. Man brukar säga att stresspåverkad sömn antingen tar sig uttryck i att man har svårt att somna in på kvällen eller att du vaknar vid kl 3-4 på natten och inte kan somna om. Kanske snurrar tankarna bara runt i huvudet samtidigt som stressen ökar för att du måste somna om innna väckarklockan ringer.

Det finns några saker som påverkar sömnen till det bättre och som du kan prova om du känner att du skulle vilja förbättra din sömn, men det finns också en del skrönor:

Magesium - hjälper kroppen att slappna av och komma ner i varv. Ta tillskott på kvällen innan du går och lägger dig.

Kaffe - många blir pigga av koffein så undvik att dricka efter t ex kl 15 på eftermiddagen och justera tiden så att du märker var din magiska gräns går.

Kamomillte - sägs lugna nervsystemet. Prova, men ingenting för dig med orolig mage och IBS då kamomillte innehåller kolhydrater (FODMAPs) som tvärtom stör magen. 

Skärmfritt - skärmar (TV, dator, mobil) innehåller sk blått ljus som gör att mängden sömnhormon, melatonin, minskar och därmed blir det svårare att somna. Stäng av alla skrämar en timme innan du går och lägger dig.  

Skriv ner dina tankar - om du vaknar upp och det snurrar av tankar i huvudet - skriv ner dem! Ha papper och penna bredvid dig och anteckna dina, ofta väldigt smarta, tankar. När du väl fått ut dem ur huvudet är det lättare att komma till ro igen.

Mindfulness - det är lättare att få kroppen att slappna av när man lyssnar på någon som talar om vad man ska göra. Ladda t ex ner en kroppsscanning och gå igenom hela kroppen. Troligtvis somnar du innan du hunnit till magen!

Sofia