Sofia Antonsson

Sofia Antonsson

Namn: Sofia Antonsson
Familj: Sonen Filip 8 år
Ålder: 38 år

Vill du ställa en fråga direkt till Sofia? 
Då går det bra att mejla till sofia@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Tittar på: Föreläsningar om näring och hälsa på youtube.

Lyssnar på: Melody Gardot eller trance beroende på humör.

Vanligaste vardagsmiddagen: Spenatsoppa.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att få höra att man fått livet tillbaka tack vare FODMAP.

Får negativt hög puls i vardagen av: Trängsel i tunnelbanan.

Hur har jag förberett mig: Genom att läsa, lyssna och snappa upp influenser från alla tänkbara håll. Börjat fota och startat Instagramkonto, helt galet sent inser jag!

Om din kollega Jeanette skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det: Impulsiv och driven duracellkanin med konstant behov av att slänga ur sig nya idéer.

Vilken är den vanligaste förändringen som ger snabb effekt på en orolig mage: Ta bort lök, vitlök och sädesslag ur kosten. Det brukar ge resultat efter bara några dagar.

Vad slinker alltid ner när du handlar: Mörk choklad, frysta bär och ägg.

När jag ska lyxa till det: Då köper jag skaldjur och dricker ett gott Chablis.

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag införa hemkunskap och näringslära tidigt i skolan så att barnen får lära sig hur man lever hälsosamt.

Gluten i bröd Bild: Sofia Antonsson

Mer gluten i bröd?

Publicerat: 2015-08-12   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Det är en vanlig uppfattning att gluteninnehållet i bröd har ökat. Det stämmer till viss del, men varför är det så och vilken effekt kan det ha på vår kropp?

Gluten är proteiner (äggviteämnen) som finns i vete (gliadiner och gluteniner), råg (secalin) och korn (hordein). Havre innehåller inte gluten och har visat sig vara ok att äta för personer med glutenintolerans. Gluteninnehållet i bröd har ökat i och med industrialisering och mekanisering av jordbruk . En ökad användning av bekämpningsmedel har gett nya typer av vete med ett högre innehåll av gluten. Det tillsätts också extra gluten i bröd och bageriprodukter för att få mer lätthanterliga degar med bra jäsningsförmåga och kortare jästid. 

Läser man olika hälsobloggar är det lätt att få uppfattningen att alltfler väljer bort gluten, vilket till viss del stämmer, främst i de industrialiserade länderna i världen. I USA uppger 30% att de aktivt väljer bort gluten och i Sverige är siffran 11%. Vete är dock fortfarande ett av världens största födoämne och står för en stor del av kaloriintaget i många länder, framförallt där konsumtionen av vete successivt ersätter ris.

En del upplever att de mår mycket bättre av att äta en glutenfri kost. Det kan bero på flera olika saker och i kommande inlägg ska jag skriva lite mer om glutenrelaterade tillstånd. Det är viktigt att komma ihåg att ta ett glutentest hos läkaren INNAN du provar att äta glutenfritt. 

Sofia