Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Vardagspuls

Påverka dina hormoner med kosten

Publicerat: 2015-12-02   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Det var ämnet i gårdagens avsnitt av Vardagspuls. Jag pratade om hur man faktiskt kan förändra kroppens hormonbalans med hjälp av kost och livsstilsförändringar. Eftersom det finns begränsat med evidens på det här ämnet är det inte lätt att ge konkreta råd. Jag utgår dock ifrån min kunskap, hur man jobbar i andra länder (USA, Tyskland) samt min egen erfarenhet från alla mina patienter med den här problematiken.

Hönan och ägget

Och att det finns ett hormonellt problem är i min värld uppenbar. Det svåra är ofta att få klart vad som är hönan och ägget i ekvationen. De hormonella systemen som ofta sviktar är livmoder (östrogen och progesteron), binjurar (kortisol och adrenalin bl a) och sköldkörteln. När något av dessa system hamnar i obalans blir det en påverkan i samtliga system. Som exempelvis vid stress. Binjurarna arbetar för fullt för att pumpa ut kortisol, som i sin tur gjörs av progesteron. Konsekvensen blir att progesteronet blir lågt i förhållande till östrogen. Det i sin tur innebär svårighet att reglera blodsockret med sötsug som följd. Samtidigt blir cellerna okänsliga för sköldkörtelhormoner som därmed mister lite av sin verkan och ger trötthet och viktuppgång. Sötsuget ger inlagring av fett runt midjan eftersom insulinnivåerna påverkas av den hormonella obalansen. När progesteron sjunker, minskar även östrogen När östrogen sjunker minskar halten av serotonin (vårt måbra hormon) och vi blir deppiga och gråtmilda. När binjurarna till slut inte orkar producera mer kortisol blir vi utbrända och i värsta fall sängbundna. Ja, ni förstår själva att det inte är helt enkelt det här.

Hur gör man då för att hamna i balans igen?

Kroppens hormonella system hamnar inte i obalans över en natt. Ofta har det gått många år av stress och yttre påfrestningar innan systemen börjar svikta. Därefter brister det vanligen i den svagaste länken, som kan vara olika hos olika personer. Att komma tillbaka i balans igen tar tid. Det bästa sättet är att:

1. Sluta träna högintensivt - gör yoga och andningsövningar

2. Ät mat som ger näring - undvik tomma kalorier

3. Stabilisera blodsockret - gå inte i sockerfällan

4. Sov i tid - kl 22-01 är sömnen värd som mest

5. Ge det tid - att läka kroppen tar ofta 12-24 mån

6. Ta ett bra multivitaminpreparat eller enskilda näringsämnen som zink, magnesium, b-vitaminer och D-vitamin. 

Det är ingen enkel match att få hormonerna i balanas igen och det kräver stort tålamod och uthållighet. Logga dina symtom och mående så att du lättare kan se förändringarna. 

Lycka till!

Sofia