Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér/Pixabay

Ramslök ger vitlökssmak för känsliga magar

Publicerat: 2016-04-18   |  Bättre maghälsa

Våren är här och med den kommer ramslöken. En fantastisk växt med mild smak av vitlök. Eftersom den är gräsliknande och grön är den dessutom FODMAP-vänlig och extra snäll för alla oroliga magar. Ramslök växer vilt i södra Sverige och nu är tiden då du ska ut och fylla på förråden. Här några alternativ på hur du sedan kan använda löken:

Torkad ramslök

Skölj ramslöken och torka lite lätt på hushållspapper. Skär av stjälkarna och rada upp bladen på en plåt med bakplåtspapper. I vanlig ugn, ställ in längst ner på 100 grader ca 30 min. I varmluftsugn kan du ställa plåten var som helst, på samma gradantal och tid. Hacka den torkade ramslöken och lägg den i en burk med tättslutande lock. Går även att förvara i zipplastpåsar.

Fryst ramslök

Antingen kan du fördela ut bladen i fryspåsar eller hacka upp i önskad storlek. Frys in, och ta ut önskad mängd vid behov.

Ramslöksolja

Finhacka eller mixa ramslöken, blanda med en neutral olivolja. Låt stå i ca 1-2 veckor. Sila av och häll upp i en flaska. Används på samma sätt som vitlöksolja, passar till allt!

Ramslökssmör

Blanda finhackad ramslök med smör och lite flingsalt (ev peppar) Lägg smöret i plastfolie och rulla till en korv. Lägg i kylen och skär upp i skivor till t ex en god köttbit, fisk, kyckling el gör ett ramslöksbröd i ugn. Kan även frysas in, håller flera månader orörd. Ta ut bitar vid behov.

Ramslökspesto

Mixa pinjenötter fint tillsammans med ramslök. Blanda i olivolja, riven parmesan, salt och peppar. Mixa gärna med färska basilikablad.

Sofia