Sofia Antonsson

Sofia Antonsson

Namn: Sofia Antonsson
Familj: Sonen Filip 8 år
Ålder: 38 år

Vill du ställa en fråga direkt till Sofia? 
Då går det bra att mejla till sofia@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Tittar på: Föreläsningar om näring och hälsa på youtube.

Lyssnar på: Melody Gardot eller trance beroende på humör.

Vanligaste vardagsmiddagen: Spenatsoppa.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att få höra att man fått livet tillbaka tack vare FODMAP.

Får negativt hög puls i vardagen av: Trängsel i tunnelbanan.

Hur har jag förberett mig: Genom att läsa, lyssna och snappa upp influenser från alla tänkbara håll. Börjat fota och startat Instagramkonto, helt galet sent inser jag!

Om din kollega Jeanette skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det: Impulsiv och driven duracellkanin med konstant behov av att slänga ur sig nya idéer.

Vilken är den vanligaste förändringen som ger snabb effekt på en orolig mage: Ta bort lök, vitlök och sädesslag ur kosten. Det brukar ge resultat efter bara några dagar.

Vad slinker alltid ner när du handlar: Mörk choklad, frysta bär och ägg.

När jag ska lyxa till det: Då köper jag skaldjur och dricker ett gott Chablis.

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag införa hemkunskap och näringslära tidigt i skolan så att barnen får lära sig hur man lever hälsosamt.

Så här gick det för Hälsofamiljen Bild: TV 4

Så här gick det för hälsofamiljen

Publicerat: 2015-12-20   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Dags att summera hälsoresan

I tisdags var det uppföljning med vår hälsofamilj Vahlberg. Efter flera månaders ihärdigt kämpande var det dags att knyta ihop säcken och se vad som egentlignen hänt under den här tiden då de fått hjälp med både kost och träning. Och visst har det hänt saker.

Små förändringar ger resultat

Överlag har hela familjen gjort förändringar på flera plan. Det viktigaste när det gäller kosten är att de dragit ner ordentligt på sockerintaget. Juicen är borta från frukosten, smaksatt yoghurt har blivit naturell och fikabrödet är utbytt till nyttigare alternativ. Familjen lagar också mer mat från grunden och den stora skillanden är att de använder mer grönsaker. Genomgående har familjen blivit piggare och sockersuget har försvunnit. De har förbättrat sin kondition och Caroline har äntligen fått en mage i balans tack vare behandlingen med FODMAP.  

Vad händer nu då?

 

Under hösten har familjen fått stöd av mig och Leila, men nu är det dags att klara sig själva. Den största utmaningen är att hålla i de nya vanorna framöver. Receptet här är att hjälpa och peppa varandra och vara uppmärksamma på om man är tillbaka in i gamla vanor igen. Eftersom de hittills har lyckats så bra är jag övertygad om att det kommer att gå lika bra framöver.

Titta gärna på klippet. Då får du också förslag på några nyttigare mellanmål.

Sofia