Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Johnér Bildbyrå

Så lång tid tar det innan IBS-symptomen kommer

Publicerat: 2016-04-26   |  Sofia Antonsson

En väldigt vanlig och relevant fråga är När kommer symptomen?. Det mest naturliga är ju att känna efter hur det känns i magen när man ätit. Om det inte känns bra drar man slutsatsen att det man just åt inte var bra, men riktigt så enkelt är det inte.

Tarmsystemet har en komplex uppbyggnad både vad gäller funktion och kommunikation. Maten landar ju som bekant i magsäcken där den sedan bearbetas i ca fyra timmar beroende på vad man ätit. Flytande föda som mjölk och juice går snabbare, medan en måltid med grönsaker, kött och potatis tar betydligt längre tid. Det är alltså i stort sett omöjligt att det du just ätit direkt ger symtom vilket är förklaringen till att det är svårt att nysta i kosten själv och en stor risk att man plockar bort helt fel livsmedel.

Först när maten når tjocktarmen det blir problem

Vad är det då som händer när man får symtom direkt efter måltid? Jo, antingen är det reflexerna i tarmen som är förstärkta så att de likt en jetmotor överreagerar vid intag av föda vilket visar sig i buller, obehag och akut behov av en toalett. Blir du i stället gasig beror det vanligen på det du ätit 1-3 måltider bakåt beroende på vilken hastighet du har på magen. Maten du just ätit puttar ner tarminnehållet och det är först när den når tjocktarmen som det blir det problem.

Ytterligare en faktor som komplicerar det hela är att vi faktiskt kan dra igång magen genom att lukta på t ex kaffe. Då vill magen hos en del automatiskt tömma sig, trots att vi inte intagit något kaffe. Detta faktum kan man då utnyttja genom att behålla den kopp kaffe som är viktig för tömningen (för den förstoppningsdominerade) och ta bort den som bara retar tarmen i onödan (för den diarrédominerade).

Så, för att kunna avgöra vilka livsmedel som orsakar symtom behöver du ha koll på.

1. Vilken hastighet du har på din mage. Snabbare magar ger snabbare symtom och långsamma magar ger mer långdragna symtom.

2. Vad du har ätit bakåt i tiden. För en matdagbok så blir det betydligt lättare.

3. FODMAP för att förstå vilka livsmedel som genererar snabbare symtom och vilka som ens potentiellt kan ge symtom. Av de 25-30 livsmedel vi äter varje dag kanske det är 10 som innehåller FODMAPs.

Genom upplägget på FODMAP-kostbehandlingen (att först eliminera och sedan korrekt återinföra) kan du lära dig exakt vilka de livsmedel är som ger symtom och behålla de som går bra att äta. Enkelt och viktigt för att få en mer allsidig kost på sikt. Det gäller att hitta utrymmet i din hink för att få en uppfattning om vad du klarar att äta och hur mycket.

Lycka till!

Sofia