Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Så tränar du med känslig mage

Publicerat: 2016-03-31   |  Sofia Antonsson

Våren är i antågande och det är dags att snöra på sig löparskorna. Men hur funkar det egentligen att träna när man har en känslig mage, är det bra eller ska man undvika träning helt? Svaret är att det inte är samma för alla. Det beror på vem man är och hur besvärlig mage man har.

Rörelse bra för alla, men inte alltid

I grund och botten mår vi alla bra av att rör på oss, det är vi överens om. Tarmsystemet får välbehövlig massage och fungerar därmed bättre. Men för många med magproblem är det helt uteslutet att gå till gymmet. Antingen måste man ha tillgång till en toalett både före, under och efter träningen, eller så är man rädd för att få kramper mitt i passet. Dessa problem hör vanligen till de med diarrédominerad IBS. För den som är förstoppad är all rörelse bra för att stimulera tarmrörelser och hålla igång magen. Dock kan fysisk aktivitet generera smärtor när tarmarna kommer igång.

Löparmage är något annat

Löparmage är när man under, oftast långvarig, fysisk aktivitet drabbas av problem med magen i form av lös avföring, magkramper, illamående och gasbildning. Löparmage drabbar kvinnor oftare än män.  Trots att det kan ge stora obehag och orsakar mycket besvär är inget av symtomen, förutom vid kraftig diarré med risk för vätskebrist, farligt i sig. Löparmage uppkommer tillfälligt under träningen och går över när du tränat färdigt.

Känn efter och anpassa träningen

Motion och rörelse i kombination med IBS är alltså högst individuellt och beror på vilka symtom du har, dagsform samt träningsform. Därför är det viktigt att du hittar ett sätt att sporta som fungerar för dig och att du accepterar att det vissa dagar inte går att träna som du tänkt. I det fallet kanske det får räcka med en promenad. Var snäll mot dig själv. För den som är stressad och uppe i varv är det inte alltid bra med högintensiv träning eftersom det kan stress kroppen ytterligare. Då är det lämpligare med lugnare träning som meditation eller yoga.

Lycka till!

Sofia