Sofia Antonsson

Sofia Antonsson

Namn: Sofia Antonsson
Familj: Sonen Filip 8 år
Ålder: 38 år

Vill du ställa en fråga direkt till Sofia? 
Då går det bra att mejla till sofia@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Tittar på: Föreläsningar om näring och hälsa på youtube.

Lyssnar på: Melody Gardot eller trance beroende på humör.

Vanligaste vardagsmiddagen: Spenatsoppa.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att få höra att man fått livet tillbaka tack vare FODMAP.

Får negativt hög puls i vardagen av: Trängsel i tunnelbanan.

Hur har jag förberett mig: Genom att läsa, lyssna och snappa upp influenser från alla tänkbara håll. Börjat fota och startat Instagramkonto, helt galet sent inser jag!

Om din kollega Jeanette skulle beskriva dig, hur skulle hon göra det: Impulsiv och driven duracellkanin med konstant behov av att slänga ur sig nya idéer.

Vilken är den vanligaste förändringen som ger snabb effekt på en orolig mage: Ta bort lök, vitlök och sädesslag ur kosten. Det brukar ge resultat efter bara några dagar.

Vad slinker alltid ner när du handlar: Mörk choklad, frysta bär och ägg.

När jag ska lyxa till det: Då köper jag skaldjur och dricker ett gott Chablis.

Om jag var folkhälsominister: Skulle jag införa hemkunskap och näringslära tidigt i skolan så att barnen får lära sig hur man lever hälsosamt.

Choklad Bild: Sofia Antonsson

Underbara choklad, eller?

Publicerat: 2015-10-09   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Finns det något bättre än en bit choklad så där på kvällskvisten eller en bitande kall dag i skidbacken? Nja, svårt att slå enligt mig. Är det då ok att äta choklad om man har en orolig mage? Ryktet som spred sig för ett par år sedan, att man analyserat innehållet av FODMAPs (fermenterbara kolhydrater) i choklad och att det var för högt, oroade nog fler än mig. Men, som tur var visade det sig att innehållet inte var tillräckligt högt för att helt bannlysa chokladen. Så, du som har ne orolig mage kan gott njuta lite choklad (max 30 g) utan att riskera symtom. Härligt va?! Choklad innehåller ju så mycket andra bra saker som påverkar både kropp och sinne och i måttlig mängd är det alltså helt ok. Eftersom innehållet av FODMAPs sitter i kakaon är det därför högre ju högre kakaohalt. 

Ha en skön helg!

Sofia