Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild:

Välj din bästa skärmtid

Publicerat: 2016-03-17   |  Sofia Antonsson
Kategori: Hälsa

Det pratas mycket om skärmtid just nu och det är inte konstigt. Allt mer av vår vakna tid spenderas framför någon sorts skärm och det kan få konsekvenser för vår hälsa på olika sätt.

Det finns flera aspekter på att sitta framför skärmen i alltför stor utsträckning. När det gäller barn kan det vara t ex social samvaro med andra. Går det att variera skärmtittandet med utomhuslek kanske? För vuxna kan det vara en faktor att vår sittställning framför skärmen inte alltid är den bästa. Gamnacke och kutig rygg påverkar även magen som blir ihoptryckt när man sjunker ihop. Dessutom är det svårt att andas ordentligt med magen i den ställningen.

Att titta på olika saker på skärmen kan också generera negativa tankar. Sociala medier och nyheter föder oss till stor del med negativ input. Därför är det viktigt att fråga sig själv vad man verkligen mår bra av. Om skärmtittandet leder till en ökad stressnivå i kroppen är det inte bra. För många med magproblem och IBS är just den stressen sådan som leder till att magen påverkas i stor utsträckning.

Sömnen kan också påverkas av att titta på skärmar eftersom de allihopa (TV, dator, mobil) innehåller sk blått ljus som gör att mängden sömnhormon, melatonin, minskar och därmed blir det svårare att somna. Om du har en påverkad sömn, stäng av alla skrämar en timme innan du går och lägger dig.  

Självklart är inte all skärmtid av ondo. Det finns en massa bra saker att lära sig och uppleva, men det gäller att vara kritisk och välja det som man verkligen mår bra och får energi av.

Sofia