Bild: Hillevi Wahl

10 steg till ett bättre 2016 # 10: Rensa i röran!

Publicerat: 2015-12-30   |  Hillevi Wahl

Om du vill ha in nya, sköna, fina vackra saker i ditt hem så måste det finnas plats för dem. Skapa rum för förnyelse i ditt hem. Rena ytor. Gå igenom din garderob. De flesta av oss har ett tiotal kläder som vi använder dagligen eller till fest. Resten tar bara plats. Ofta har vi så mycket grejer att vi inte ens hittar det vi har.
En bra tumregel brukar vara: Har du inte använt det den senaste månaden kommer du förmodligen inte göra det under 2016 heller. Kanske för att det är fel storlek, för att det kliade, eller för att det kanske inte ens är din stil längre. Vi förändras. Rensa ut! Sälj, ge bort eller släng.
Detsamma gäller allt i köket. Har du använt det den senaste månaden – om inte, rensa ut!
Det är en befrielse att bli av med alla barlast. Som bara stökar till och skymmer sikten från det viktiga.

Gör sedan samma sak med hjärnkontoret. För att få plats med nya sköna vanor eller vackra tankar måste det finnas plats i huvudet. Ta en dag när du skriver ner alla dina vanor. ALLA. Både de bra och dåliga. Hur dags du vaknar. Om du börjar med att dricka kaffe? Eller kolla mobiltelefonen? Vad äter du? Duschar du? Letar du efter dina glasögon, nycklar, mobilladdare, vantar? Är du stressad?

En hel dag. Det blir rätt många vanor som vi gör utan att ens tänka på dem. Kolla sedan vilka du vill behålla. Och vilka du skulle vilja ha i stället. Vill du verkligen börja varje dag med att titta på mobiltelefonen? Vill du verkligen leta efter samma grejer varje morgon – eller kan du lägga alla de där grejerna i en och samma liten fina låda där du också förvarar och laddar telefonen?
Skriv sedan ner åtta-tio vanor som du faktiskt vill börja med. Skriv ner dem i din kalender, den nya fina du köpt till dig själv. Gör dem sedan varje dag i en månad. Kolla av. Hur gick det? Vad funkade? Vill du behålla de nya vanorna?
Här är mina 10 nya vanor för 2016. Kanske kan du inspireras av dem:

  • Ligga i plankan 30 sekunder varje dag.
  • Promenera en timme varje dag. Gärna med hunden. Gärna i dagsljus.
  • Träna/spring/cykla en timme varje dag.
  • Läsa två sidor ur en bra bok varje dag.
  • Skippa socker helt. Åtminstone under hela januari.
  • Skriva något varje dag. Vad som helst.
  • Smörja in kroppen varje morgon.
  • Logga ut 4-5 timmar varje dag.
  • Rensa ut något varje dag.
  • Andas.