Bild: Hillevi Wahl

10 steg till ett bättre 2016: #3: Styr upp vardagen nu

Publicerat: 2015-12-21   |  Hillevi Wahl

Nu har vi kollat bakåt, allt som vi gjorde bra 2015. Bra, bra, bra. Och vi har kollat drömmande framåt, allt som vi önskar i våra vildaste drömmar. Nu kör vi steg 3 för att få ett ännu bättre 2016:

#3: Styr upp vardagsmorgnarna redan nu!

Jag tror det var Julkalender-Erik Haag som en gång sa: ”Bara att komma ut på morgonen genom hallen med hela familjen är som att föda fram ett barn!”
Lite så känns det för oss också. Det är trötthet och smärta och skrik och ett himla stressande de där sista minuterna. Liksom Erik fattar jag inte varför alla arkitekter bygger hallen som husets minsta rum där man ska klämma ut sig och trängas och stressas och svettas.
Men det är bara en del av problemet. Vi som har haft ett oroligt barn i höst, har haft det extra jobbigt på morgnarna. Man är så skör på morgonen. Stressen ökar på alla känslor. Allt som inte packats ner, allt letande efter glömda saker – allt blir bara värre. 

Morgnarna sätter tonen för hela resten av dagen. Blir det ledsamt och oroligt på morgonen sitter det kvar i mig hela dagen. Vissa dagar har jag närapå känt att jag ska gå sönder.

Därför tar jag det här jullovet till att – i lugn och ro - prata med familjen och styra upp vardagsmorgnarna redan nu. Detta har vi kommit fram till:

  • Allt ska vara framplockat eller nedpackat kvällen innan. Kläder, läxor, skolböcker, matlådor, nycklar, busskort, telefon. Vi gör en checklista som hänger i hallen. Där kollar vi att allt är klart före läggdags. Det ska bara vara att glida igenom frukosten, ta på de bestämda kläderna och glida ut genom hallen och iväg.
  • Det oroliga barnet har bestämt att hen vill cykla till skolan. Då blir fokus på det roliga. Alltså måste cykeln vara i topptrim. Pumpad, pimpad och klar.
  • Jag ska ta på mig springkläderna på morgonen och springa iväg en 5-kilometersrunda direkt när barnen går iväg. Det gör mig avstressad – då får jag en bra start på dagen och kan göra glada underverk resten av min dag. 

Det här funkar för oss. Vad funkar för dig? Fundera lite över de här frågorna:

  1. Hur vill du och din familj att morgnarna ska se ut? 
  2. Hur får du bästa starten på dagen?
  3. Behöver du gå upp en halvtimme tidigare?
  4. Behöver du gå och lägga dig tidigare?
  5. Behöver du köpa hem godare frukostmat?
  6. Ska du låta morgonen vara mobilfri? Testa – att öppna upp sitt hjärta och sin själ inför den nya dagen ger en helt annan start!
  7. Ska du cykla eller promenera till jobbet? Du får gratismotion och du slipper trängas i bilköer eller trånga bussar med förkylda människor.
  8. Vilken tanke vill du börja din morgon med och ta med dig resten av dagen? Kanske ”Vad vill du ska hända i dag? Fokusera på det!”
  9. Ska du rentav plocka bort prylar från hallen som bara är i vägen?
  10. Behöver du en vacker kalender som du kan skriva upp alla bra idéer i?

Tänk på att alla nya idéer måste vara realistiska, så det inte känns som ett misslyckande att inte uppnå alltför högt uppsatta mål. Det ska vara görbart. Och njutbart.