Bild: Hillevi Wahl

10 tips som gör att du får leva tio år längre

Publicerat: 2016-06-19   |  Hillevi Wahl

Visste du att det till 90 procent är livsstilen som avgör hur länge du lever?
Det visste inte jag, och inte läkaren och professorn Bertil Marklund heller. Båda hans föräldrar gick bort för tidigt och han blev orolig för att han hade ärvt något läskigt, som gjorde att han också skulle dö alldeles för ung.

Han började gå igenom all forskning som fanns och han kom fram till att det faktiskt är vi själva som bestämmer hur vi vill, eller inte vill, åldras.
Den största boven bakom våra svåraste sjukdomar, som cancer och hjärt-och kärlsjukdomar är lömska inflammationer i kroppen, som vi kanske inte ens vet att vi har. 

I boken ”10 tips – Må bättre och lev längre” (Volante förlag) visar Bertil Marklund att det finns 10 grejer vi kan göra för att motverka de där inflammationerna och leva tio år längre. Om vi vill. Här är en kortversion:

  1. Rör på dig! Oberoende av hur gammal du är, och vilken fysisk kondition du har blir kroppen alltid yngre av motion. Träning minskar stress och inflammationer i kroppen. Dessutom blir du gladare och lugnare.
  2. Vila! Koppla av och koppla ner. Våga vara lagom bra. Det gäller att inse att ditt värde inte har något att göra med vad du presterar.
  3. Sov! Om du slarvar med sömnen förlorar du snabbt i energi och effektivitet. Du får svårare att säga nej och stå emot stress. Att sova tillräckligt – 7 timmar – kan minska risken för en rad olika sjukdomar.
  4. Sola! Men lagom. D-vitaminet är livsviktigt. Det får vi från allra bäst från solen. För varje person som dör av hudcancer dör 30 på grund av D-vitaminbrist, enligt en Harvardstudie.
  5. Ät dig frisk! Det finns supermat som skyddar mot inflammationer i kroppen, såsom blåbär, lingon, hallon och jordgubbar, nötter, fibrer och probiotika. Passa på att fylla på kroppens antioxidantförråd i sommar! Gott och livsviktigt. Det finns så mycket som är dåligt att äta – men om du äter ordentligt av det nyttiga så tål du nog resten.
  6. Välj rätt dryck! Kaffe är – haleluja – fantastiskt bra och nyttigt. Men ta gärna varannan vatten. Vatten är ännu bättre och nyttigare. Alkohol har ingen som helst hälsofrämjande effekt innan man blir medelålders – och det är ytterst tveksamt även därefter. Det går utmärkt att låta bli alkohol.
  7. Ha koll på vikten! Och midjemåttet. Tydligen ska vi kvinnor helst inte ha ett midjemått - mätt 2 centimeter under naveln - som överstiger 80 centimeter. Över 88 centimeter är det en klar hälsorisk. (Jag måste genast hitta ett måttband!)
  8. Ha koll på munnen! Det finns en stark koppling mellan tandköttsinflammationer och hjärt-kärlsjukdomar och stroke. Bakterierna i tandköttet sprids ut i blodbanan i hela kroppen. Så det är bara att bita i det sura äpplet och jobba på med tandtråden. Suck. 
  9. Var en optimist! (Check på den.) Problemlösare lever längre än gnällspikar. Det handlar om att känna att du har makt över ditt liv, veta att du kan lösa de problem som uppstår. Pessimisten känner vanmakt och stress och får mer av de där farliga inflammationerna i kroppen.
  10. Var en god vän! Vi är flockdjur. Vårt belöningssystem är uppbyggt så att vi mår bra av att göra bra saker för och med varandra. Utan andra överlever vi inte. Våga be om hjälp, och våga sträcka ut en hand till någon annan. Då mår vi bra och lever längre.