Bild: Hillevi Wahl

5 bra tips från PT-Alexandra

Publicerat: 2016-01-19   |  Hillevi Wahl

I dag hade jag mitt första walk-and-talk-möte med min nya PT Alexandra. En del av er känner henne som instruktör på Starkochglad.nu – och just det pratade vi en hel del om. Hur kul det är att känna sig stark. Och hur viktigt det är att gladträna.
Vi pratade om att prestera.
”Det finns ju bra grejer med att gilla att prestera, som jag, men också dåliga. Det kan bli för mycket. Hur hittar man balansen?” sa jag.

”Jag tror att det är viktigt att sitta ner och ha ett snack med sig själv då och då och fundera på varför. Varför lägger jag upp selfies på facebook efter träningen? Vad ger det mig? Varför tränar jag crossfit eller yoga – är det för att jag har läst i tidningen att det är den nya innegrejen, för att alla andra gör det, för att det ger status – eller för att jag faktiskt gillar det och mår bra av det?”, sa Alexandra.
”Jag har insett att det ger mig extra motivation att få skriva om min och min familjs träningsresa. Jag blir glad av att se glada bilder på mig själv efter ett träningspass på instagram”, sa jag. 

Jag inspirerar liksom mig själv. Dokumenterar att jag var där och det såg kul ut. Det är egentligen inget fel med det.
Det farliga är när det blir som ett knark att prestera. När det tar över allting. När man hela tiden känner sig misslyckad för att man inte når upp till sina egna krav.
Den känslan borde tända en stor röd varningslampa över alla motionärers huvuden när den kommer. Då får man ta sig ett snack med sig själv igen.

Jag fick 5 uppgifter av PT Alexandra:

  1. Ta ”före”-bilder. Så att jag verkligen ser skillnaden mot ”efter”, när våra sex veckor har gått. Annars kan det vara lätt att tro att ingenting har hänt. Förändring går så långsamt så ögat inte hinner med.
  2. För träningsdagbok! Skriv ner hur det kändes efter varje pass. Vilka moment var jobbiga? När kände jag mig stark? Även här är det kul att se förändring över tid. 
  3. Kasta ut vågen. ”Den visar inte sanningen”, säger Alexandra. ”Muskler väger mer än fett. 70-80 procent av all förändring hänger på maten, så fortsätt ät som du gör med Viktväktarna - men lägg inte för stor vikt vid vikten”.
  4. Följ ett program – som Alexandra lägger upp – tre gånger i veckan. 
  5. Gå minst 10 000 steg varje dag. Vardagsmotion är viktig.

Det här ska bli så rooooooligt!