Bild: Hillevi Wahl

50 lopp på ett år – hur gör jag?

Publicerat: 2015-02-03   |  Hillevi Wahl
Kategori: Hälsa

Har du något löparprogram, frågade kollegan Mårre?
Löparprogram och löparprogram, jag typ springer bara, tänker jag.

Men det är såklart inte hela sanningen. Mitt löparprogram låter så här:
Det ska vara så larvigt lätt så du knappt kan bärga dig tills du får gå ut och springa igen.

Det tipset fick jag av Marathon-Mia, Maria Thomsen, som jag tränar militärträning tillsammans med. Hon är numera ultralöpare, alltså hon springer hur långt som helst.
Hon har coachat oss nybörjare i löpteknik, men framför allt har hon betonat vikten av att springa på glädje. Glädje, glädje, glädje!
Har du inte sprungit på ett tag så är det ren idioti att gå ut och springa milen direkt
Du kommer garanterat få ont och inte vilja gå ut igen två dagar senare. Men om du springer två kilometer första gången, då kanske det känns sådär larvigt lätt.
Och då är det jättelätt att gå ut två dagar senare och springa två till, eller kanske rentav tre. Sedan kan man öka en kilometer i veckan, så länge det känns bra.

Trixet tror jag också är att springa extremt långsamt i början, så att man nästan frustar som en häst i startfållan efter att få springa lite fortare ibland. 

En bra vecka kan se ut så här för mig: 
Måndag kväll: Militärträning utomhus 75 minuter. 
Tisdag förmiddag: Simning 60 minuter. 
Onsdag kväll: Militärträning 75 minuter. 
Torsdag: Löpning 5-10 km, beroende på humör och dagsform. 
Fredag: Vila. 
Helgen: Lopp! 

Sedan har jag såklart dåliga veckor också.
Det kommer jag med all säkerhet att blogga om framöver, när barnen blir sjuka och ingenting blev som man hade tänkt.
Mitt hemmasnickrade löparprogram handlar som ni ser, om att ta hand om hela kroppen. Min underbara kropp är trots allt snart 50 år, och lite skavanker här och där får man räkna med.
Ska man göra en sådan här liten galen grej som att springa #50-lopp så är det extra viktigt att bygga upp leder och småmuskler genom simning och militärträning.
Och behålla glädjen och variationen i träningen.
Åka pulka smäller också ganska högt! 

/Hillevi