Hillevi Wahl bloggar om ett aktivt liv
Hillevi Wahl

Hillevi Wahl är journalist, författare, föreläsare, hälsoinspiratör – och tokig i att träna. Men innan Hillevi fyllde 45 hade hon inte tränat alls.

Resan Bild: Hillevi Wahl

Vad finns det för träningspass på Springtimeresan?

Publicerat: 2015-04-29   |  Hillevi Wahl

Eftersom jag ska ut med Vårruset på turné över hela Sverige från och med måndag, (tjohoo), och alla som springer Vårruset kan vinna en träningsresa med Springtime till Portugal i höst (dubbeltjohoo) så tänkte jag avsluta mina träningsresespaningar med ett blogginlägg om träningspassen. Berätta om alla träningspassen! Har många skrivit.

Jag har redan skrivit rätt utförligt om Afro-dansen. Och maten. Och de olika nivåerna. Och loppet.  Så jag tror att ni har fått en stark känsla av tänket inom Springtime: Alla kan, och alla ska med och vad roligt vi ska ha! Vilket också är min egen livsfilosofi.

Men jag drar de olika passen på min resa, vilket var Familjekul. Många pass är standard, men åker du till exempel en crossfit-vecka kan du räkna med många fler cross-fit-pass, åker du Tjejmilenveckan så kan du slå dig i backen på att du kommer att ha ännu fler löppass än vanligt att tagga till på. Och så vidare. Men yoga, dans, löpning och stavgång finns till exempel alltid.

Så.

07.30 kan du välja mellan mjuk morgonyoga inne eller morgonjogg och stavgång på den milslånga underbara stranden. Jag testade båda. Och ni vet ju, utomhus är grejen för mig. Och jag är ingen yogamänniska. Jag blir snarare stressad av tystnaden och att alla gör exakt samma sak – så för mig och hela familjen blev stavgången en fantastisk start på morgonen. Till och med den morgontrötta tweenien ville vara med. 

08.30 är det frukost.

10.00 drar förmiddagsroligheterna igång. Vi kunde välja på: Dans Sh’bam (Vansinnigt medryckande och roligt!). Skivstång i träningslokalen, kettlebells,  Dans good vibes, Nordic extreme, Cardio,. Bollekar på stranden,  (junior), karateskola (junior/familj), Mästarnas mästare (junior), .Friidrott (junior), 

11.00 Nytt förmiddagspass. Dans Sh’bam på plankan på stranden. Dans Good Vibes, Core på plankan, Nordic extreme, cirkelgym, Skivstång, kettlebells, Soma move, AMP40. Familjeafro på stranden

12.15 Lunch på egen hand. Eller med de nya kompisarna.

15.00 drar eftermiddagen igång med Cirkelgym, Sh’bam, Functional moves, Afro, Core, x-fit Energy stranden, Dansmix, Functional moves, Familjeyoga, Good Vibes, 

16.30 eller 17.00: Löpning, stavgång, Yoga i träningslokalen. Återhämtningspass Release på plankan.

20.30 Föreläsning i träningslokalen. 

Ni ser. Det är rätt späckat. Och utöver det så kan man låna gåstavar hela veckan utan någon som helst kostnad. Även snajdiga, dyra aktivitetsklockor och armband lånas ut helt gratis! Hotellet har också två utomhuspooler och en inomhuspool med jacuzzi för kalla dagar.

Och sedan har vi ju det berömda Bergspasset.
Det får man aldrig missa! Bergspasset är veckans höjdpunkt. En utflykt till en liten bergsby som heter Odeleite, 30 minuter från Monte Gordo. Där finns vandringsleder i vacker natur där springtimarna stavgår, joggar eller springer i 8 eller 14 kilometer. (Lite osäker på den längre sträckan, vi körde 8 och var helnöjda med det). Efteråt pustar vi ut på ett litet kafé och käkar glass (tjohoo!) med en fantastisk utsikt över bergen. Bergspasset ingår också i resans pris. 

Så hur är passen? Fantastiskt bra. Tänk er de bästa friskis&svettisledarna ni någonsin har tränat med, så hamnar ni ungefär rätt när det gäller ledarna. De är handplockade just för att de kan fånga in alla sorters människor, peppar och sprider glädje oavsett om man är helt otränad, överviktig eller har någon form av handikapp, eller om man är en helt vanlig vardagsmotionär eller ironmantyp. Det finns olika nivåer på alla pass som har med löpning eller gång att göra. Nybörjare, vardagsmotionärer och snabb elit. 
Danspassen kan absolut alla i hela världen vara med på. Och njuta av. 
Nordic x-treme, kettlebells, x-fit Energy är i första hand till de som brukar träna en hel del och vill utmana sig. själva Men det går absolut att vara nyfiken nybörjare också – då anpassar tränaren bara det passet till dig. 

Många av ledarna är ju kändisar. Med specialkompetens inom just sina sporter. De leder också pass och håller föreläsningar på kvällarna. Det är mycket ordning och reda över allt ihop och som jag skrev i ett tidigare inlägg som tror jag att det är ovanligt nörd-vänliga resor. Eftersom jag älskar nördar och är lite smygnördig själv. 

De flesta vittnar om att den här träningsveckan blir som en nystart i livet. Man får så otroligt mycket med sig hem, både från föreläsningarna och träningspassen. Oerhört mycket pepp, glädje och lugn och harmoni. 

Så ta nu chansen och var med och tävla om en plats till Vårrusets Springtimeresa i höst. Alla som springer Vårruset har en chans att vinna en resa. För mer information, gå in på vardagspuls.se!

 

#50-lopp nr 22: Salomon City Trail Bild: Hillevi Wahl

#50-lopp nr 22: Salomon City Trail

Publicerat: 2015-04-26   |  Hillevi Wahl

Vilken underbar dag för ett lopp! Och i vackra Stockholm. Jag har trott att Salomon City Trail var för de hårdaste och tuffaste löparna. Men nu var jag personligt inbjuden – så då vågade jag mig dit. Och det fanns rätt många som jag. Glada motionslöpare. Kul!

Först var det ett knattelopp för de minsta. Vi klappade och hejade och sedan provade jag skor. Salomon hade låneskor som man kunde springa i. Sprillans nya. Och eftersom jag gått och sneglat på ett par ett tag – men trott att jag har alldeles för breda fötter, så frågade jag lite försynt om de hade några breda.

Skor 

Jag fick prova de rosa. Snygga och sköna direkt. Men jag var ändå lite skeptisk. Man vet ju inte hur ett par skor sitter förrän man har sprungit ett lopp i dem. Gammalt djungelordspråk.

Och inte visste jag vilken form kroppen var heller. Jag visste bara att jag var på förbaskat gott humör och hittade många träningskompisar och läsare bland medlöparna. High five på det!

Jag hamnade skrämmande långt fram i vid starten men tänkte att det bara är att hålla till höger. Bara du håller till höger kommer allt att gå dig väl i livet. Ett annat gammal djungelordspråk.

Och sedan fem, fyra, tre, två, ett, noll – pang! Starten gick och alla glada kutade iväg i solskenet. Jag hade ju helt nya löparkläder från Salomon och mest nyfiken var jag på om brallorna skulle sitta där de borde eller börja glida ner i grenen. De satt där de skulle, kan jag meddela. Hela loppet. Och fick mig att känna mig snygg. Tror till och med att de hjälpte mig hålla in femkronan. Åtminstone kändes det så. Älskar!
Även vindjackan var ett stor hit. Trodde att jag skulle bli alldeles för varm i den, men den höll vinden borta och släppte samtidigt ut värme. Så den får också toppbetyg.

Loppet då? Jomen, herregud, vilket roligt lopp! Det var så mycket kringelikrokar och upp och ner för backar och så mycket vackert att titta på att jag helt glömde titta på klockan. Plötsligt hade jag sprungit tre kilometer och nästa gång hade jag sprungit två till.
I trapporna blev det lite trångt, men det såg jag bara som ett bra tillfälle att få ner pulsen. På Slottsbacken kom min favoritspringfröken Fredrik Hjorth ikapp mig och tjoade om femkronan och kontrollera andningen. Faktum är att jag sprang i alla backar utom en, den brantaste och längsta. Och det tycker jag är helt okej. Som Fredrik brukar säga: Till och med de brittiska elitsoldaterna går i uppförsbackar. Jag har ingen aning om huruvida det stämmer, men det låter bra.

Uppe på Söders höjder var utsikten magnifik och en sådan här dag kan man bara älska Stockholm, med sitt glittrande vatten och vackra Riddarholmen, Gamla stan, Söders kullerstensgator och Kungsträdgården med sina blommande körsbärsträd.

Och skorna, de hade ett helt makalöst grepp! Både på lera, kullerstenar, grus och berg. Jag är på riktigt imponerad. Stötdämningen var också den bästa jag varit med om. Så dessa måste jag bara ha! Citytrailskor de lux!

Efter sju kilometer lyckades jag dessutom spurta in i mål och är sjukt nöjd med mig själv och loppet. Eller som många människor runt omkring mig utbrast efter loppet: Shit, va kul!
Exakt så. Tack Salomon City Trail, det gjorde ni fantastiskt bra. Och alla vi som sprang också.

Mål

Stockholm Park Running Bild: Hillevi Wahl

#50-lopp nr 21: Stockholm Park Running

Publicerat: 2015-04-25   |  Hillevi Wahl

Det tjugoförsta loppet blev Stockholm Park Running i Rålambshovsparken. Jag älskar när det är krypavstånd till loppen. Nu fick jag med mig hela familjen till parken. Himla bra, alltid kommer de att röra sig på något sätt, tänkte jag.
Stockholm Park Running är en serie jogg- och löplopp för en god sak. All vinst går till Stockholms stadsmission.
Loppserien handlar också om att vi alla ska kunna känna oss trygga och säkra under en löprunda i parken. Arrangörerna har ett starkt ekotänk vill hålla nere användningen av engångsartiklar som nummerlappar, vattenflaskor, muggar och så vidare. De uppmanar deltagare att använda kollektiva transportmedel om man inte cyklar eller joggar till arrangemanget.

Stockholm park running

Ett hundratal hade anmält sig till loppet i Rålambshovsparken. Starten och mål och inlämning och första hjälpen var på ungefär samma ställe vid friluftsteatern och stämningen var närmast familjär. Mina barn var djupt imponerade av att man fick ett ”startkort” som man skulle blippa vid start och mål. Följaktligen kunde man också blippa sin start lite när som helst efter klockan 18. Jag tror jag var först! Blipp! Och sedan kutade vi iväg, jag och Movitz. Men han fick håll rätt snabbt, så vi powergick mest första varvet. På slutet fick vi dessutom sällskap av de andra barnen. Sedan ville Movitz spela boll i stället.
”För mamma, du vill väl springa lite också?”
Himla gulligt. Ja, det ville jag. Och det var en så vacker kväll i parken och alla var så glada och avstressade. Ett stort gäng sprang i rullstolar och det gillade jag mycket. För parkerna ska såklart vara trygga och framkomliga för alla.

Stockholm Park running

I stället för medalj fick vi ett litet specialdesignat armband från Edbladhs när vi gick i mål. Om man springer alla fyra loppen får man ett ännu finare exklusivt smycke. Coolt.

Här är datum för alla fyra lopp:

  • Tisdag 21 april: Rålambshovsparken
  • Tisdag 28 april: Tantolunden, samling 200 meter söder om Zinkensdamms IP
  • Tisdag 5 maj: Vitabergsparken, samling bakom Sofia Kyrka
  • Tisdag 12 maj: Humlegården, samling vid södra delen av Parken nära Scandic Anglais.

Stockholm Park running

Tidigare inlägg