Bild:

Häng med på en skön runstreak!

Publicerat: 2016-07-16   |  Hillevi Wahl

Mina trailkompisar har länge försökt få mig att göra en runstreak. Men nej. Inte springa varje dag. Det går ju inte. Det orkar jag inte. Så har jag tänkt. Jag har varit glad om jag orkat springa två gånger i veckan. Eller tre. Tre dagar i rad har varit mitt all time high. Sedan har jag varit helt slut.
Och så.
Plötsligt händer det. Alla stjärnor och månar står en dag i rätt läge.
Efter att ha morgonjoggat två dagar i rad hör jag mig själv glatt deklarera: ”Det här kanske är en trend! Två dagar på raken - och kroppen är pigg – det måste vara guldläge för en runstreak!”
Så jag har matat på. Dag efter dag. Nu är jag uppe i tio dagar på raken vilket är personligt världsrekord flera gånger om.
Mitt mål är att klara av 51 dagar i rad. För att fira att jag fyller 51 i år.
Men i all ödmjukhet tar jag tio dagar i taget, man ska ha delmål. Det är viktigt. Och plussa på sig själv som sjutton för varje uppfyllt delmål.
Så i dag firar jag tio dagar. Tjohoo!
Jag firade dessutom med fyra kilometers kvällsjogg alldeles ensam på den milsvida stranden på sydöstra Österlen i Skåne. Sicken lyx! Kan det bli bättre?

Jamen, vad är en runstreak? undrar kanske du.
Bra fråga.
Brittiska Runner’s World har en bra artikel i ämnet som ni kan läsa här.
I korthet går det ut på att du springer så många dagar i sträck som möjligt.

  • Du kan på förhand bestämma dig för till exempel 51 eller 100 eller 1000 dagar, men många kör på så länge de bara kan.
  • Hur fort du springer är helt oväsentligt.
  • Hur långt du springer är inte heller så viktigt. De mest framgångsrika jag har hört talas om bestämde sig i början för att absolut inte springa mer än max 20 minuter i början, för att kroppen skulle få vänja sig vid att springa varje dag, vilket är en stor belastning i sig.
  • Du bör dock bestämma en absoluta-minsta-distans redan innan du sätter igång och aldrig gå under den. Jag har exempelvis 1 kilometer. En kilometer klarar man alltid, tänker jag. Andra har 1,6 kilometer som absolut kortaste sträcka. Återigen, det bestämmer du själv.
  • Obs! Det är viktigt att alltid byta om till springkläder. Alltid! Du kan liksom inte springa till bussen och tro att det kan räknas.

Enkelt va? Max tjugo minuter varje dag. Minst en kilometer. Omklädd och fin. När som helst på dygnets 24 timmar. Erkänn att du blir lite sugen!
Sommarsemestern är ett gyllene tillfälle att starta. Våga testa. Gjör’t bara. Kan jag så kan med största säkerhet du också.