Bild: Winterrun

Har du tappat sugen? Här är mina 5 bästa tips!

Publicerat: 2016-01-29   |  Hillevi Wahl

”Jag har tappat sugen lite”, sa en kompis idag. ”Jag har inte sprungit på flera månader.”
Hon suckade och pratade om mig och andra med ord som ”ni som springer”.
Till saken hör att hon är en av de mest entusiastiska löpare jag vet. När hon springer. Hon har fått igång ett halvt regemente, i vänkretsen, att springa lopp.

Men ibland vill kroppen ta en paus. Jag är precis likadan. För det var så det började, vårt samtal, den här blåsiga vinterkvällen.
Jag sa att jag skulle springa Winterrun genom Skansen, med eldshower och ljuseffekter.
”Det kommer att bli så häftigt!”, sa jag och tillade, lite ursäktande, att det kommer att gå långsamt, för jag har nästan inte sprungit något alls på flera månader.
”Men när man någon gång springer då blir man så himla glad över att märka att man fortfarande kan!”.
”Ja!”, sa hon ivrigt. ”När man känner att man håller den där lägstanivån i alla fall.”

Det viktigaste är att man plussar på sig själv för allt man faktiskt gör, som är bra. Som att gå till gymet eller gå långpromenader eller åker skidor. All rörelse är jättebra, alla motion är toppen. Alla styrkeövningar är high five. Speciellt på vintern. Jag tror att kroppen signalerar till de flesta av oss att vintermånaderna är uppbyggnadens säsong. Det är nu man bygger upp kroppen så man är i kanonform resten av året när man slipper alla lager med kläder, känner sig lätt på foten och har massor av spring i benen.

Gör mer av det som gör dig glad! Det är mitt allra bästa råd till alla tappade sugar därute. Testa en massa nya motionsformer om din gamla känns tråkig. Variera, variera, variera!
Min PT har skrivit att jag ska dansa järnet mellan varje styrkeövning. Vilket underbart tips! Bara det gör ju att man längtar efter nästa repetition.

Här är mina bästa tips till alla tappade sugar därute:

  1. Gör mer av det som gör dig glad.
  2. Plussa på dig själv för allt som du faktiskt gör.
  3. Våga provspringa ibland – så du märker att du fortfarande kan.
  4. Tillåt dig själv att ta det lugnt och bygga upp kroppen.
  5. Dansa mer och oftare!