Bild: Springtime

Hillevis bästa sista-minuten-tips inför loppet!

Publicerat: 2016-06-02   |  Hillevi Wahl

Ska du springa lopp i helgen? Då finns det vissa saker du måste tänka på. Här är mina bästa tips inför loppet:

  1. Spring aldrig, aldrig, aldrig lopp i nya skor. Du måste ha sprungit in dojjorna ett tag. Annars kan du få värsta blåsorna och såren.
  2. Ha gärna strumpor med skaft. Då slipper du få ner skräp i strumporna.
  3. Ha inte för mycket kläder på dig. Du ska frysa lite vid start, du kommer snart bli varm, jag lovar.
  4. Brukar du frysa om händerna, ta med ett par tunna vantar som du kan stoppa undan när du fått upp värmen.
  5. Ha med dig egen vätska, gärna i en löparväst. Med resorb sport. Bästa grejen. (Så slipper jag få migrän efter tuffa lopp).
  6. Se till att du har laddat löparklockan. En urladdad klocka kan dra ner humöret på vilken löpare som helst.
  7. Preppa mobilen med bästa låtlistan. Ladda mobilen. (Av samma anledning som punkt 6.)
  8. Ha gärna med en kompis. Delad glädje är dubbel glädje.
  9. Vätska upp dygnet före loppet. Inte några excentriska mängder. Drick dig otörstig. Och helst på vanligt, härligt vatten. Skippa alkoholen.
  10. Var glad för den kropp du har just i dag. Jämför den inte med hur den brukar vara. Eller borde vara. Klappa på den, peppa den, jobba med den. Heja kroppen, heja dig! Nu är det bara att tuta och köra!