Bild: Hillevi Wahl

Hillevis bästa tips inför Tjejmilen

Publicerat: 2016-08-25   |  Hillevi Wahl

Det är mycket att tänka på inför ett lopp. Och nu är det snart dags för härliga Tjejmilen. Eftersom jag sprang 50 lopp förra året så vet jag en del om hur man ska förbereda sig. Här är mina bästa tips:

VECKAN INNAN LOPPET:

  • Provspring alla kläder! Inget är så irriterande som skor som skaver eller sömmar som irriterar. Gäller även utrustning. Prova rubbet en vecka innan!
  • Ät din vanliga mat. Hitta inte på några konstigheter dagarna innan ett lopp och – hujedamej – absolut inte samma dag som loppet ska vara. Tio kilometer klarar du på en extra banan. Du behöver verkligen inte pastafrossa! Ät det du vet att du mår bra av, innan du springer. Och vänta med alla gratisbars och märkliga drickor och geggor som bjuds på Tjejmilen-området tills efter loppet.
  • Drick vatten. Gärna med resorb om det är varmt på Tjejmilendagen. Drick gärna lite extra dagarna innan. Men inga bisarra mängder. Drick dig otörstig.
  • Vila gärna kroppen veckan innan loppet. Några kilometer i lugnt tempo kan vara skönt ett par dagar samma vecka, men i övrigt: Vila dig i toppform!

DAGEN INNAN LOPPET:

  • Ta fram alla kläder, nummerlapp, vattenflaska och allt du ska ha med dig. Lägg fram allting så det bara är att hoppa i munderingen.
  • Ät något gott. Se framför dig hur du kommer att springa in i mål dagen på Tjejmilen. Känn känslan. Ta ut glädjen i förskott! Börja njuta redan nu.
  • Skippa gärna alkoholen – den kommer garanterat att försämra ditt resultat. Ta i stället par extra glas vatten.
  • Försök att lägga dig i rimlig tid. Vila dig i toppform, som sagt. Bästa grejen.

TÄVLINGSDAGEN:

  • Tjohej! Nu är det äntligen dags. Gör dig fin. Du kommer garanterat att fastna på någon bild. Sätt på tävlingskläderna. Kolla skosnören. Kolla packningen igen: Nummerlappen? Mobilen? Det är viktigt att föreviga den här härliga dagen.
  • Ät frukost. Gärna lite extra. Gillar du äggröra så är det perfekt. Eller gröt. Det håller sig länge. Ta gärna med en extra macka eller några bananer till området. Ibland blir man hungrig innan start. Då är det skönt att ha något magen känner igen.
  • Drick normala mängder vatten. Hinka inte i dig sportdrycker. Du får bara ont i magen.
  • Stressa inte, men kom gärna i god tid till startområdet. Det är mycket som händer, massor med folk, långa köer till allt - och skönt att ha tid att göra det som man vill innan loppet.
  • Håll igen i starten. Det vanligaste misstaget alla gör är att de dras med i startgruppens höga tempo – och får stumma ben efter bara några kilometer. (Been there, done that, got the t-shirt). Gör inte det. Håll ditt vanliga tempo och öka hellre farten mot slutet om du har krafter kvar. Loppet blir roligare då.
  • Njut! Ha kul! Heja och peppa de andra som springer. Visa hänsyn. Le! Då spar du energi (jo, det är sant!). 
  • Och stort lycka till nu, alla ni underbara kvinnor som springer Tjejmilen! Ni är vinnare allihop. Kom ihåg det.