Bild: Hillevi Wahl

Hur behåller man en ny god vana?

Publicerat: 2016-02-07   |  Hillevi Wahl

Vi satt några väninnor och pratade om våra nyårslöften och hur det gick för oss. Det var blandade resultat.
”Alltså, att bryta ett gammalt mönster, det är rätt lätt. Ett tag. Men hur behåller man en ny bra vana?”, sa min ena tjejkompis.

Jag gick till litteraturen och kollade. Det finns rätt mycket forskning kring vanor. Våra vanor är oerhört intressanta, rent generllt. Jag skulle kunna skriva hundratals blogginlägg bara om våra bra och dåliga vanor. Men om jag ska försöka svara på min väninnas fråga så går jag till Ian Newbe-Clark som är professor i psykologi och forskar i vanor. Han menar att vanor helst bör brytas och skapas långsamt, en vana i taget.

Här är hans fem knep till att lyckas skapa nya goda vanor – och att kunna behålla dem:

  1. Gör en sak i taget. Välj en vana i taget. Annars är risken överhängande att du kommer att misslyckas. Ta en i månaden, max. Då kommer du ändå att klara av tolv på ett år. Rätt bra!
  2. Ha en bra och detaljerad plan! Hur ska du göra rent konkret för att kunna bryta vanan, vem ska du be om hjälp? Skriv ner din plan. Detta är viktigt. Skriv!
  3. Var realistisk. Du kanske inte ska räkna med att kunna gå ner två kilo i veckan. Ett halvt kilo är mer realistiskt. Och kan du verkligen träna sju dagar i veckan? Vad hinner du med, rimligtvis? Se till att du har utrymme för att göra misstag. Och för att vila.
  4. Dela in din plan i miniplaner, en för varje dag. Hur ska du nå ditt mål just i dag, för att i förlängningen klara det en vecka, och sedan en månad? Skriv en förändringskalender. Ha gärna små rutor du ska kryssa i varje dag, så du kittlar belöningssystemet lite varje kväll. Check på den grejen. Och den och den och den. Då spinner det mysigt i skallen. Härligt!
  5. Repetera. Repetition är, som ni vet, all kunskaps moder. Repetition är även alla nya goda vanors moder. I början får man checka av rutor i en kalender. Skriva upp och notera. Men efter några veckor går det av bara farten. Plötsligt hade den där nya vanan blivit en nästan gammal kär vana. Och då tänker hjärnan, att kan man få en ny gammal god vana, så här enkelt, då kan man kanske skaffa sig en till!  När några veckor kan du fundera på vad du ska hitta för kul ny vana för nästa månad?

 

Extratips: Ha koll på var ditt exakta ”ah-screw-it”-ögonblick brukar inträffa. Vad är det som gör att du inte går till gymet? Varför äter du plötsligt den där godispåsen, fast du har bestämt dig för att ha sockerstopp? Är det för att du skippat lunchen och är för hungrig för att tänka rationellt? Är det för att det är för kallt ute för att gå och träna? Är det för att du känner att du måste prestera?

Ha en beredskap för det också. Ät lunch, sänk ribban, ha varma sköna kläder framlagda. Hjälp dig själv. Och repetera.

Någonstans mellan tio och sextiosex dagar tar det att skapa en ny vana, beroende på vilken forskare man frågar. Ju fler gånger du repeterar, desto fortare går det. Så gör, bara gör. Och sänk ribban.