Bild:

Jag har tränat 106 pass på 106 dagar!

Publicerat: 2016-05-18   |  Hillevi Wahl

”För träningsdagbok – det är bra!”
Det rådet fick jag av PT-Alexandra. Och just den grejen har jag fortsatt med. För det är bra att se att det händer grejer. Det ger mentala ”klappar på axeln”.
Efter löparlägret med Team Nordic Trail i Järvsö satt jag och antecknade – och insåg plötsligt att jag i söndags kört 106 pass under 2016.
Hundrasex!
Det är rätt makalöst. På bara tre och en halv månad. Himmel och pannkaka, Hillevi! Det har aldrig hänt förut. I hela mitt femtioåriga liv. Vilken grej.
Så hundrasex pass, på hur många dagar? Jag började räkna på knogarna, januari 31 dagar, februari 29 dagar, mars 31 dagar och 15 dagar i april, det blir… exakt 106 dagar.
Vad är oddsen?
Och hur sjutton har jag lyckats?
Svar: Genom att sänka ribban:
* Ett träningspass behöver bara vara 30 minuter. Men det kan också vara 60 eller 75 minuter. Huvudsaken att jag får upp pulsen och börja svettas.

Detta är ett så himla enkelt och smart knep att få träningen gjord. Tröskeln blir mindre. Man bara gör. Ibland har man krafter kvar och tar i lite extra. Ibland räcker det med en svettig halvtimme.
Att skriva upp i träningsdagboken ger också en extra boost.
De fem sista passen hade jag på söndagen i Järvsö: Morgonjogg, morgonyoga, upplevelselöpning, funktionell styrka och avslutningspass i Djävulstrappan. Det är med andra ord inte ett pass om dagen, utan vissa veckor är mer intensiva än andra. Andra får jag inte till livspusslet alls.
Men nu har jag svart på vitt i träningsdagboken: 106 pass på 106 dagar. Episkt.
Nu måste jag fira på något sätt. Kanske med 106 upphopp?