Bild:

Jona brinner för alla barns rätt att få vara Pippi

Publicerat: 2016-02-08   |  Hillevi Wahl

Klart ungarna ska få träna styrka! Ungefär så sa en fotbollsmamma på senaste klubbmötet och arrangerade genast fem träningstillfällen för de fotbollstjejer som ville. Sjuåriga Lykke ville som sjutton. Och jag var lite nyfiken. Styrketräning för så små barn, hur sjutton går det till?
Förväntansfulla gick Lykke och pappa Gunnar till styrketräningslokalen – och kom hem sprudlande av träningsglädje och stolthet. Gunnar hade tagit massor av bilder – så jag fick verkligen se hur noggranna instruktörerna var. Men framför allt hur barnen satt som ljus och lyssnade och sedan gjorde precis som de skulle. Lyckan var fullkomlig när de klarade av att göra ett korrekt lyft med skivstången.

Jag blev än mer nyfiken på den där engagerade styrketränings-fotbollsmamman och ville veta mer:

Hej Jona, vem är du? Och hur halkade du in på styrketräning?
– Jag heter Jona Elings Knutsson, är leg läkare, trebarnsmamma, började lyfta för att jag upptäckte att jag bodde jättenära en lyftarklubb och blev nyfiken och gick dit. Nu är jag utbildad tyngdlyftningstränare och tyngdlyftningsdomare. Jag brinner för alla barns rätt att få vara Pippi!

Varför är det viktigt även för barn, att få träna styrka?
Det är viktigt för barn att träna styrketräning för att deras kroppar ska tåla att hoppa, klättra och studsa och för att de inte ska skada sig i till exempel bollsporter. 
– Men ännu värre slitage på barnens kroppar är "skärmläget", stillasittande, framåtlutade över en skärm eller läxa. En "skärmrygg" börjar såklart göra ont förr eller senare om den inte tränas stark. Styrketräning före puberteten tycks dessutom ge ett livslångt skydd mot frakturer.
– Det händer något i barn när de bemästrar ett lyft. Det är något som tänds i ögonen. Ett lyft kräver inte bara styrka utan också koordination, rytm, snabbhet, mod och rörlighet. När känslan infinner sig och barnet står med skivstången under kontroll på sträckta armar kan man nästan ta på stoltheten. Lyftning ger skalle också!

 Men är det inte risk att barn som inte är färdigväxta skadar sig?
– Det är inte farligt för barn att styrketräna. Skadefrekvensen är mycket låg jämfört med fotboll och handboll som ingen tvekar en sekund att låta sitt lilla barn sätta igång med. Men styrketräningen behöver anpassas till barnets förutsättningar. 
– En gammal föreställning som finns är att barn slutar växa av att styrketräna. Teorin kom till eftersom man noterade att de bästa tyngdlyftarna var kortare än genomsnittet. Men det är en fördel att vara kort om man vill bli absolut bäst på att lyfta. Precis som det är en fördel i basket att vara lång; men man blir inte lång av att spela basket!

Om någon läsare blir sugen på att prova på nu, vart ska man vända sig?
– De som har mest kunskap om styrketräning för barn är tyngdlyftningsklubbar, styrkelyftsklubbar, brottningsklubbar, och för unga över 13 år Friskis och Svettis.