Bild: Springtime

Kom i toppform inför loppet i helgen!

Publicerat: 2016-05-30   |  Hillevi Wahl

Ska du springa ett lopp i helgen? Känner du dig inte heller i toppform? Ingen fara. Här får du årets 10 bästa kom-i-toppform-till-helgen-tips:

  1. Sov. Lägg bort mobilen och paddan och sov dina åtta timmars skönhetssömn varje natt inför loppet. Bästa grejen för kroppen. Och knoppen.
  2. Ta det lugnt. Har du inte löptränat fem gånger i veckan det senaste året är det ingen idé att försöka ta igen det på en vecka. Småjogga, lufsa eller promenera dagarna före loppet. Det räcker bra.
  3. Fixa spellistan till mobilen. Bra, peppiga låtar som får dig att lyfta lite extra är bäst.
  4. Ät inget konstigt. Det här är inte veckan du ska experimentera med mat. Om man säger så. Annars kan det bli katastrof.
  5. Drick. Och då menar jag vatten. Men inte i några vansinniga mängder. Drick när du är törstig.
  6. Investera i en bra sportbehå. Visste du att 44 procent av alla kvinnor tränar utan sportbehå? Galet. En bra sportbehå ger ett skönt stöd för rygg och byst. Man känner sig starkare och snyggare. Prova!
  7. Sträck på dig.
  8. Gör dubbelknut på skosnörena.
  9. Jobba med den kropp du råkar ha på loppdagen.
  10. Spring!

MER:

Viktiga sista-minuten-tipsen inför maran

Allt inför, under och efter löprundan – på vår löparsajt

Löparcoachens 4 steg till det perfekta löpsteget