Bild: Hillevi Wahl

Liten anti-stress-skola: Del 1: Logga ut

Publicerat: 2016-02-05   |  Hillevi Wahl

Vi håller på att stressa sönder oss. Det går inte en dag utan att jag hör talas om ännu en människa som gått in i väggen och är sjukskriven för utbrändhet. Inte för att vi jobbar för mycket, utan för allt det där andra.
För att vi ständigt är nåbara. För att vi ska ta hand om sjuka barn eller sjuka föräldrar samtidigt. För att vi vill vara så himla extraduktiga. För att vi kanske har ett kraschat belöningssystem. Eller för att det finns en sorg som inte hinns med. Eller en separation.
Vi får aldrig vila.
Vilan är livsviktig.
Jag vet vad jag talar om. Jag blev utbränd redan vid millennieskiftet. Hackade tänder, kunde inte sova och slutade fungera. Då hade jag två jobb (duktiga flickan), plus en stor sorg. Sedan dess är min hjärna inte som förr. Gör jag för många saker på en dag, så drar hjärnan i nödbromsen.

Därför tänkte jag ha en liten anti-stress-skola här på bloggen. I all enkelhet, men ack så effektiv.

Del 1: Logga ut

Mobilen är underbar. Men det är många gånger den som ökar våra stressnivåer till red alert. När jag var på Logoutläger i höstas blev jag förundrad över hur mycket som hände den där helgen när vi loggade ut:

  • Jag vaknade på morgonen UTAN att sträcka mig mot mobilen och kolla vad som hänt och vilka mail jag måste svara på och saker jag måste ta ställning till. I stället vaknade jag lugnt och stilla, öppnade upp mig för världen, tittade ut genom fönstret, mot trädtopparna, molnen som for över himlen och andades. Jag tänkte: Undrar vad den här dagen har att bjuda på. Förunderligt.
  • Under frukosten kunde njöt jag verkligen av det jag åt. Jag var helt närvarande. Vi samtalade om vi ville. Annars var det helt okej att bara vara tyst och njuta av stillheten och det nyrostade morgonkaffet.
  • På förmiddagen promenerade jag utan att hela tiden vara beredd på att svara i telefon. Jag var närvarande i naturen. Såg varenda liten detalj. Hörde fåglarna, djuren, suset i träden.
  • Tillbaka vid vandrarhemmet blev jag förundrad över att det var så många vuxna människor som satt och tittade uppåt, utåt. Som var tillgängliga. Ingen hade mobil. Det var en nästan utopisk känsla. Wow. Vi såg varandra i ögonen. Samtalade om vi ville. Ingen var avstängd. Ingen!
  • Vid lägerelden satt vi på kvällen och samtalade. Djupa samtal om livet. Härligt roliga anekdoter fick skratten att klinga mot himlen. Elden spred värme och fascination. Vi var förundrade över hur lite vi hade saknat våra mobiltelefoner.

Varje helg kan inte vara en lyxig logouthelg i skärgården. Det fattar jag också. Men du kan också logga ut mer. Oftare. Här är 5 nybörjartips:

  1. Vakna utan att plocka upp mobilen. Se ut genom fönstret i stället. Börja dagen med att ligga och andas.
  2. Börja med att ”glömma” telefonen hemma oftare. När du går ut med hunden eller springer eller går till gymet. Du kommer att märka att alla överlever.
  3. Försök sedan logga ut 4-5 timmar varje dag. Du kommer snabbt att märka vilken skillnad det blir i ditt liv. Du blir mycket mer effektiv på jobbet, du får massor av saker gjorda. Och du får tid över till annat.
  4. Läs böcker! Läs minst två sidor ur en bra bok varje dag. Det kommer att få dig att logga ut mer, jag lovar. Och hjärnan kommer att kunna tänka allt längre och mer fascinerande tankar.
  5. Nu kanske du är redo för en hel logouthelg? Åk ut på landet, till naturen, till ett billigt vandrarhem i Skärgården, till en egen stuga, eller låna en kompis landställe. Ta med sköna vandringskängor, springskor och bra böcker. Se till att du kan få tillgång till en brasa eller tända någon form av eld. Ta med ditt favoritte eller kaffe. Njut! För det är du värd.