Bild: Hillevi Wahl

Mina 5 tips: Så blir det skönt att springa

Publicerat: 2015-11-12   |  Hillevi Wahl

Den frågan får jag ofta: ”Det är så jobbigt att springa, när blir det sådär härligt som du och alla andra pratar om? Jag tycker jag kämpar och kämpar, men det blir inte bättre.”

För det första: Jag fattar verkligen frågan. För jag har varit där själv. Jag har kämpat. Och inte gillat. Och kämpat. Och tänkt att jag inte är en löpare. Fortfarande kan jag komma på mig själv att säga: Jag är ingen löpare, men…
Vilket är rätt knäppt eftersom jag bevisligen har sprungit 50 lopp förra året.
Här är mina tips:

  1. Det blir skönt att springa när man ”backar hem” lite. När man springer lite långsammare än man är van vid. Då hamnar man på en bekvämlighetsnivå. I ett tempo som känns som ”jaja, men så här superduperlångsamma tempot kan jag ju springa hur långt som helst”. Gör det ett tag. Vila och njut av den känslan. Jubla över varje kilometer extra du kan springa. Strunta i tempot, bara spring i din takt, och njut och beröm dig själv.
  2. Spring i skogen. Asfalt är själsdödande. Skogen, naturen och bergen gör att man vill springa mer och längre, upptäcka nya gläntor och stigar och förundras över allt det vackra och magiska och väldoftande. Det är ljuvlig att kunna andas, andas!
  3. Våga testa lite roliga fartlekar i skogen. Det finns massor bra. Man kör bara en minut eller två i taget, så det blir mest bara busigt och tokigt. Gärna i en löpargrupp. Jag lovar att du får upp flåset på nolltid.
  4. Spring direkt på morgonen. Sätt väckarklockan en halvtimme tidigare, bara gör det, och ha springkläderna vid sängen och bara spring ut i morgondimman. Så otroligt skönt. En underbar start på dagen.
  5. Spring med din partner. Det blir extra trevligt och en stund för er själva. Utan mobiler och barn och jobb.