Bild: Hillevi Wahl

Projekt Vardagsmotion: Första veckan

Publicerat: 2015-08-30   |  Hillevi Wahl

I slutet av sommaren skrev jag hur vi rör oss ett maratonlopp mindre, per person och vecka än på femtiotalet. Och jag skrev att det där uteblivna vardagliga maratonloppet måste sätta sig någonstans, både på höfterna, magen och i huvudet. För forskarna vet ju att stillasittandet i sig skapar depressioner.
Så jag tänkte att ni och vi och alla skulle idka mer vardagsmotion. De där extrema träningstimmarna är faktiskt mindre viktiga, det är vardagsmotionen som gör skillnaden.
Så.
Hur har det då gått för min egen familj? Jag menar, det är lätt att snacka, men i vardagen kan det krångla till sig ordentligt.
Vi börjar med barnen, eftersom Vardagspuls temavecka just nu är skolungdomars hälsa:

Alla tre barnen har tagit sig för egen maskin till och från skolan. De har gått, cyklat, sparkcyklat.
”Cykel, cykel, cykel var bäst!” säger Lykke. Hon lärde sig cykla utan stöd strax före sommaren och älskar tvåhjulingen.
Pappa Gunnar håller med. Han cyklade till och från jobbet och kom jublande hem häromdagen:
”Nytt personligt rekord! Sjutton minuter! Skulle jag pressa det mer skulle nog turisterna stryka med!”
Haha. Ödmjuk make jag har.
Pojkarna har rört sig ovanligt mycket, känns det som. Till och från skolan, till och från kompisar. Skolgympa, till och från parker. Nioåringen har följt med på femkilometerspromenader. Och 12-åringen cyklade till Gröna Lund med några kompisar och hade sedan en heldag på nöjesfältet.

Allt detta kan man ju tycka är helt naturligt, om man är en sådan familj. Men vi som har en bra och stor bil har skjutsat mycket i vardagen. Både på grund av tidsbrist – det kan ta ett tag att få med sig tre barn. Ibland tar det en timme bara att få dem utanför dörren.
Nu går vi upp tjugo minuter tidigare för att hinna gå till skolan. Och det funkar förvånansvärt bra. Vi får se hur det fortsätter.

5 tips till föräldrar

  1. Cykla eller gå till jobbet själv. Barn gör som vi gör.
  2. Cykla eller gå mycket till och från kompisar. Det är kul för barnen att lära sig hitta i sin egen stad.
  3. Ha gott om tid. Stress är inte roligt för någon.
  4. Gör i ordning cyklar och sparkcyklar och hitta nycklar och hjälmar kvällen innan – så slipper man tidspress på morgonen.
  5. Ta lite i taget. Börja kanske inte med fem kilometer. Dela hellre upp de fem kilometrarna på fem delsträckor på en dag i början. Och prata mycket med barnen medan ni rör er. Det ger en härlig myskänsla.