Bild: Hillevi Wahl

Så får du ett bättre 2016# 7: Damage control

Publicerat: 2015-12-27   |  Hillevi Wahl

Har det blivit alldeles för mycket godsaker under jul. Sväller magen över byxlinningen? Eller har du kommit ifrån träningen ett längre tag?
Det är okej.

Allt är okej.

Du är okej!

Låt inte dina – tillfälliga - bakslag hindra dig från att ha roligt 2016! Alltför många jag känner vågar sig inte tillbaka till träningen eller viktväktarna för att de skäms. Skäms för att de gått upp de där kilona som de lyckades gå ner. Skäms för att de inte alls springer lika fort längre. Skäms för att de kanske har gjort andra besvikna på dem.
Skammen blir som en fotboja.
Ta genast av den! Sluta skämmas!
Och ta tillbaka kontrollen. Jag brukar återställa räkneverket med något jag kallar Damage control.
Hur illa är det?
Och sedan mäter jag. Det kan vara bättre än jag tror, eller kanske sämre. Oavsett så gäller det att ha fakta. Du ska inte sitta och gissa.
Ibland tar jag hjälp av viktväktarna, vanligtvis såhär efter jul. De brukar vara så peppiga. Jag tror mycket på att ta hjälp om man behöver. Då ställer jag mig på vågen och tänker okej, det här är utgångsläget. Bra, då vet jag. Och sedan svarar jag på frågorna: Vart vill jag? Hur ska jag ta mig dit? Vem ska jag be om hjälp.
Bra. Jag har en plan.
Ibland handlar det om löpningen.

Har jag inte sprungit på ett tag tror jag att jag inte kan springa längre. Då ger jag mig ut med min Tomtom-klocka och får fakta.

Kunde jag springa? Ja.
Ja? Men hurra!
Hur långt? Hur långsamt? Vill jag förbättra? Vill jag kunna springa längre? Eller fortare? Eller njuta mer? Våga fler uppförsbackar?
Hur ska jag göra för att komma dit jag vill med löpningen?
Jag lägger upp en plan.
Eller vill jag cykla oftare? Behöver jag cykelutrustning? Reflexer så jag syns bättre? Fixa det.
Vill jag simma bättre?
Vill jag köra fler pass på gymet?
Vill jag komma igång med min militärträning igen?
Vill jag kunna göra fler armhävningar?
Allt är möjligt. Bara du vet utgångsläget.

Damage control. Nollställ räkneverket. Exakt var befinner du dig just nu. Vart vill du? Sitt inte och gissa. Ta kontroll över dig själv och din träning 2016. Och glöm inte att ha roligt!

Steg #7:
Damage control