Bild:

Så får du stark mage och snyggare rygg!

Publicerat: 2016-01-22   |  Hillevi Wahl

Jag gillar det här med att ha en egen PT. Man blir så härligt omhändertagen och bortskämd.
Som ni kanske minns hade jag specifika önskemål på resultat under mina sex PT-veckor:

  • Gå ner i vikt
  • Få starkare och snyggare rygg
  • Bli starkare i nedre magmuskulaturen (och få bort putmagen).


Nu har gulliga PT-Alexandra skickat två träningsprogram till mig. Ett som jag kan göra hemma och ett som jag kan köra på gymet.
Till hemmaövningarna spelade hon till och med in en video så att jag gör övningarna rätt. Nästa vecka ska hon hänga med till gymet för att visa korrekt övningar där. (Och pusha på mig lite, så jag inte gör det halvdant).
Alexandra rekommenderar att man kör programmet max tre gånger i veckan. För vilan är viktig. Det är då musklerna byggs upp.

Varsågoda, här är hemmaprogrammet:

Träningsupplägg att köra hemma eller utomhus

Antal repetitioner: 12 per övning
Antal varv: 3

Mellan varje övning: 30 sekunder pulshöjande såsom hopprep, höga knän, burpees eller dans

Övningar:

  1. Axelpress utan redskap
  2. Mage, dropping-legs, liggande på rygg 90° i knäleden
  3. Rygglyft med latsdrag
  4. Vandrande plankan, 1 minut
  5. Ryggsprattel, 45 sekunder
  6. Omvända crunches

Titta på videon så du ser att du gör alla övningar korrekt. Nu kör vi!