Bild: Hillevi Wahl

Så överlever du mörka, kalla februari

Publicerat: 2016-02-17   |  Hillevi Wahl

Vi är just nu mitt inne i de intergalaktiska mästerskapen i februari. Fristil. Virusen och köldchockerna avlöser varandra. Och jakten på åtminstone ett tillfälligt lyckorus har aldrig varit mer desperat.

För ett par år sedan såg jag med stort intresse på Hanna Hellquists utmärkta tv-program Jakten på lyckan, där hon testade allt från kramterapi, lyckomat, tacksamhetsbrev, skratterapi och chokladmassage. Men det var inte förrän hon – och lyckoforskaren Bengt Brülde – tog upp punkten Göra snälla saker, som jag tyckte att de började hitta rätt.
Man behöver inte ta i så man spricker. Det räcker gott med små vardagsgärningar för att man faktiskt ska få en instant glädjechock.

Varför inte hålla upp dörren för den som kommer efter dig? Sedär, en glömd konst. Eller erbjud en arm när det ska klivas av bussen. Gå en liten omväg för att hjälpa en vän, hjälp gamla damer med matkassarna. Ja, gärna yngre damer också, min erfarenhet är att det nästan alltid är kvinnor som släpar matkassar till förbannelse i vardagen. Bara ett erbjudande om en hjälpande hand slätar ut strama ansiktsmuskler. Små snällgrejer skänker stora leenden.

"Envar sin egen lyckas smed", stod det på en bonad som pappa hade i mitt barndomshem. Ett ordspråk som alltför många svenskar tycks ha tagit till sig. Och det är väl därför många ser så sura ut.

Men jag vet hur mycket det betyder att bli sedd när man kämpar - och hur roligt det är att både få och ge hjälp. Just därför har jag säkert knuffat hundratals barnvagnar uppför ramper. För att inte tala om när det vräkte ner snö i Stockholm allra senast. Då skottade jag fram och knuffade igång fem bilar på bara en morgontimme. Sällan har en dag börjat i ett sådant lyckorus. Pröva du också, det är alldeles gratis.

Fler bra överlevnadstips för februari:

  1. Har du en feberhet liten person hemma i soffan, då är absolut bästa tiden att fördriva tiden med högläsning! Och när rösten och lusten sinar – sätt på en ljudbok!
  2. Läs bra böcker själv också. Strunta i de dåliga. Tänd ljus, gör en god kopp te i en vacker kopp. Ägna hela kvällen åt denna härliga bok. Njut.
  3. Gå långpromenader med en hund. Stäng av mobilen och var totalt närvarande i hundens glädje och nyfikenhet.
  4. Upptäck nya friluftsområden i din närhet. Välj en ny varje helg. Packa en god matsäck och härligt hett kaffe eller varm choklad. Hitta gläntorna. Se ljuset! Lyssna på fåglar. Beundra trädens tidslöshet. Lyft blicken. Andas.
  5. Promenera till och från jobbet. Ge dig själv en extra kvart eller halvtimme så att du har gott om tid. Sätt gärna på bra musik i lurarna, eller din favoritpodd. Sträck ut stegen, känn pulsen, tacka dig själv för att du slipper trängas bland nysande hostande virusmänniskor på bussen och t-banan.  
  6. Skutta in på ett lunchpass på friskis eller ditt lokala gym. Åtminstone ett par gånger i veckan. Du får en kick som räcker flera dagar. Prova gärna något nytt.
  7. Unna dig själv lite vitaminkickar. Mixa frysta bär och ät som det är eller ät med lite vaniljkvarg, keso eller yoghurt.
  8. Ge komplimanger! Alla som har färgglada kläder i februari borde få medalj! Eller åtminstone lite glada tillrop. ”Vilken vacker sjal!” eller ”Vilken härlig färg din kappa har!”. Häromdagen sa jag till två äldre damer: ”Vad söta ni är!” De blev överlyckligt fnissiga. Man blir aldrig för gammal för att älska komplimanger. Och du kommer att bli glad av att se deras lysande leenden. Win-win.
  9. Ta minst en fin bild varje dag. Sök ljuset. Se de vackra detaljerna i vardagen. Lägg upp på instagram. Du blir glad. Andra blir varma i hjärtat och inspireras att göra likadant. Som ringar på vattnet.
  10. Sänk kraven. När så många är sjuka på jobbet och i skolan, eller rentav hemma kan ingen vara på topp. I februari räcker good-enough väldigt långt. Highfiva dig själv, ofta.