Bild: Hillevi Wahl

Spring dig frisk från depression

Publicerat: 2016-03-10   |  Hillevi Wahl

Den här texten skrev jag för några år sedan, men den är i allra högsta grad aktuell nu, när Gympaläraren går i SVT.
Jag tar fram den igen eftersom jag får många frågor kring sambandet mellan stillasittandet och depressioner. Forskning på 4000 ungdomar under sju års tid, som gjordes vid University of Pittsburg School of Medicine, visar exempelvis att varje extra timme barnen satt stilla, per dag, ökade risken för depressioner senare i livet.
Vill ni läsa mer i ämnet får ni gärna läsa boken Själ och kropp av psykiatern Jill Taube. Som hon säger: Vi har dragit iväg från stenåldern till dataåldern på ett, ur historisk och biologisk synvinkel, ett litet kick. Våra kroppar är fortfarande anpassade efter rörelse, men våra liv har blivit stillasittande. Det är inte konstigt att vi blir sjuka.


Kan man bota en depression genom träning? Ja. Kan man förebygga en depression med träning? Jajamensan. Kan stillasittandet i sig orsaka depression? Ja, det visar nya spännande forskningsrön, enligt Jill Taube. Hon har intresserat sig speciellt för kopplingen mellan rörelse och psykiskt välbefinnande – om hur kroppen kan läka själen – och tvärtom.

 

”Vi vet i dag att man många gånger får ont i både kropp och själ, när man mår dåligt. Ändå behandlar vi bara en del i taget”, säger Jill Taube. I stället borde vi utnyttja de självläkande krafterna vi har inom oss. Ämnen som bildas i musklerna kan hjälpa hjärnan att tänka snabbare och ta rätt beslut. Om man tränar klarar man stress och ångestattacker bättre.

 

De flesta läkare vet att motion är bra mot högt blodtryck och diabetes, exempelvis, men få har kunskap om att det faktiskt kan bota psykisk ohälsa. I stället plockar de raskt fram receptblocket och skriver ut sömntabletter eller antidepressiva – som faktiskt kan orsaka viktuppgång och trötthet. Utan att diskutera träning som ett alternativ eller åtminstone komplement.

Därför åker Jill Taube land och rike runt för att tala om psykisk ohälsa och lära ut konsten att skriva ut Fysisk aktivitet på recept.

 

Ty läkare som har kunskap om träningens läkande kraft vågar också låta sina patienter motionera, trots svåra behandlingar. I Runner’s World berättar Maria Andersson om hur hon slapp i princip alla besvär med cellgiftsbehandlingarna genom löpträning. Hon fick en klok läkare som insåg att löpningen var bra och minst lika viktig som medicinerna. 2010 fick Maria Andersson beskedet att hon hade sex månader kvar att leva. Det är två år sedan. ”Jag springer för livet”, säger hon.

 

För det är ju inte bara sjukdomen i sig man måste försöka bota, man måste hantera allting som följer med en svår sjukdom. Oro, sömnlöshet, ångest, depressioner och kanske sorg.

Men även vi ”friska” människor, som sitter framför en dator hela dagarna kan må dåligt av själva stillasittandet. Våra kroppar är gjorda för att röra på sig. Vår hjärna också.

 

Jag tänker ofta på alla ungdomar som mår dåligt, och på hur självmorden och självskadebeteendet ökar. Ändå har våra makthavare bestämt att det räcker med två timmars skolgymnastik per vecka på högstadiet och gymnasiet.

 

Hur tänkte de där?

 

Är det någon gång man befinner sig i konstant kris så är det väl när man är 13–20 år! 

Nej, gör om och gör rätt! Inför Praktisk Motionsorientering, PraMo, på högstadiet! På samma sätt som man har praktisk yrkesorientering. Låt ungdomarna lära sig behärska en utvald motionsform under minst några veckor varje termin. Inte för att prestera, inte för att få betyg, utan bara för att det är skönt och roligt och ett sätt att få balans i livet.