Spring som om du vore med i Matrix!

Publicerat: 2015-04-03   |  Hillevi Wahl

Springskolan del 4-5

Löpskolans del fyra med Team Nordic Trail handlade om att fokusera på de övningar som stärker musklerna. Framför allt gäller det att vara stark i bål, höfter, rumpa, lår och vader.
Som plankan, utfallssteg och benböj. Tack och lov har jag en hel del sådant gratis tack vare militärträningen. Men jag kan bli förvånad över hur fort kroppen slammar igen när man inte kört plankan på ett tag.

Femte omgången av springskolan testade vi korta intervaller. Fredrik hade lagt upp det oerhört pedagogiskt. Vi var en stor grupp med helt olika löpstyrka. Så vi fick helt enkelt springa så fort vi kunde i tjugo sekunder, och det fick bli vår personliga sträcka.
”Spring som i ni är med i Matrix!” sa Fredrik.
Eftersom jag inte har sett någon Matrixfilm så fick jag lite mer som en Hillevi Wahltrix.
Framför allt använde jag armarna.
”Vänsterarmen drar upp högerbenet och tvärtom, så koncentrera er på armarna!”, sa Fredrik.

Det där har jag använt mig av vid många lopp, för det funkar så himla bra. När man blir trött i benen så är det bara att fokusera om, på armarna och koncentrera sig på att dra dem bakåt – mycket lättare än att lyfta benen.
Kroppen är som en marionettdocka. Har du ett bra tempo på armarna, så blir det exakt samma tempo på benen. Hur trötta de än är just där och då.
”Vilken aha-upplevelse!”, sa Maria glatt.
Älskar när vi får fler bra verktyg till löpningen.

Självklart varvades intervallerna med benböj. Och plankan. Och självklart skulle vi trycka fram höfterna och ha en femkrona mellan skinkorna. Fattas bara.

Alla delar i Springskolan