Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Bästa tipsen för att komma igång!

Publicerat: 2016-09-12   |  Jeanette Steijer

Vad motiverar dig att ge kroppen en paus från stillasittande läge? Det gäller att hitta sin grej och sin motivation men det kan också ta lite tid innan man hittat den. Ibland är man inte motiverad alls - soffan är sååå skön. Då försöker jag tänka fram känslan jag har när jag väl gjort min träning.

Det finns dock ett träningspass i veckan som jag inte har svårt alls att motivera mig till. Det är mitt stående lördagspass med en fantastisk instruktör som heter Janne. Han håller nämligen i något som heter Dance-aerobic och jag kan lova att det dansas. Första gången för flera år sedan bokade jag mig på passet mer av brist på annat pass som passade den lördagen. Tänkte att det där med aerobics gjorde jag ju på 90-talet och var liksom klar med det men så positivt överraskad jag blev.

Detta var nämligen något helt annat än det jag kom ihåg. En lite svårare koreografi som byggs upp under passet så att man tillslut gör en hel liten dans i ett tempo som ger både svett, flås och leende på läpparna. Dans har ju den effekten – man blir glad!

Sedan dess återkommer jag alltid till detta pass så ofta jag kan. Ännu bättre att en av mina goda vänner gillar passet lika mycket som jag så vi hinner se och babbla på vägen dit, träna och babbla på vägen hem – perfekt!!

Så bästa tipsen blir:

  1. Våga prova något helt nytt – vem vet du kanske hittar en ny favoritgren
  2. Bestäm med kompisen så att man inte kan hoppa av. Peppa varandra om motivationen tryter.
  3. Fundera inte så mycket om det nu blir bra eller passar dig – bara prova!!
Bild: Johnér Bildbyrå

Tillbaka till vardagen – 5 tips som gör det enklare

Publicerat: 2016-09-07   |  Jeanette Steijer
Vardagen – det som våra liv består av som mest! Och det är just precis hur vi gör var dag som får störst betydelse för hur vi mår! Det är inte att vi unnar oss ibland eller äter extra gott i helgen utan det som vi gör varje dag och allra mest som ger det stora utslaget.

De flesta verkar nu så smått vända tillbaka till vardagen även när det gäller val av mat. Kanske har sommaren inneburit liite för mycket av det goda och man behöver komma tillbaka till rutinerna. Ibland kan det kännas extra stort och jobbigt om man behöver ändra på väldigt mycket. Man kanske behöver göra en ”livsstilsförändring” och det kan bli övermäktigt men faktiskt är det så att livsstilsförändringarna kan och kanske borde ske med små steg. Här är några tips hur du kan tänka.

  1. Sätt dig ner och skriv upp de saker du tänker att du skull vilja ändra på. Var konkret och detaljerad. Skriv inte: Jag ska äta nyttigare utan skriv HUR du ska göra. Till exempel: Jag ska äta frukost på vardagen som ska bestå av… Jag ska äta två frukter varje dag… Jag ska laga tillräckligt med mat så att jag kan ha matlåda med nästa dag. Jag ska prova en ny grönsak varje vecka…Jag ska gå till tåget i stället för att ta bussen varje dag.
  2. Välj ut några saker i taget att jobba med. Hellre några få saker än en massa på en gång som gör att det blir för svårt att hålla. Har du jätteproblem med att äta frukost men vet att du borde – satsa på den ändringen till att börja med. Hur ska den se ut? Har du det hemma? Kan du börja med en lite tallrik youghurt bara för att komma igång med den vanan? Lagar du aldrig mat hemma men skulle vilja göra det mer – börja med 2 gånger i veckan och vad behövs för att du ska komma igång med det? Basvaror som saknas? när ska du handla? Recept? Känn efter så att du tycker den vanan satt sig bra innan du börjar med nästa.
  3. Fokusera på att lägga till bra vanor istället för en massa saker du INTE ska göra. Låt de där sakerna du inte ”borde” göra/äta finnas där men inte så ofta och så mycket. Låt de nya vanorna långsamt fylla upp i hur du äter eller hur mycket du rör på dig.
  4. Sätt små nära mål: När jag gjort så här en månad så ska jag unna mig själv... nya träningskläder? Bio? Massage? Stärk dig med peppande tankar till dig själv: Jag är så himla bra som gör detta, se vad bra det går. Säg det högt! Säg det till en vän!
  5. Tänk på att din livsstilsförändring ska räcka hela livet och inte bara några månader. Den måste få ta lite tid.

    I detta lilla klipp tipsar jag om hur du kan tillsätta mer grönsaker i din mat och snabbt få till en matlåda som är lite nyttigare.

Må bra! 

Bild: Arla.se

I väntan på grillen..

Publicerat: 2016-06-15   |  Jeanette Steijer

Vi spinner vidare på temat att grilla men i istället för att grilla grönsaker som jag tipsade om i förra inlägget så kan man se till att det finns några riktigt goda små sallader eller ”side-dishes” som de kallas ibland.  De ska vara lätta att slänga ihop och lätta i magen. Det är ganska smart att ha något som man kan börja mumsa på innan grillen är klar. Lätt annars att man äter en massa snacks eller annat för att man är hungrig och ibland tar det på grillen ju lite tiiid. Sedan fungerar det så klart lika bra att äta tillsammans med köttet eller fisken.

Inte så dumt att göra till vana att äta grönsaker först – då får man lite fin mättnad för lite kalorier. Man får även lättare att få i sig dagens ranson av det gröna om man börjar med att äta det. Låta grönsakerna vara det man först lägger på tallriken.

Denna enkla sallad är en härlig kombo. Använd gärna färska, råa majskorn för deras söta, saftiga smak. Du kan använda alla sorters tomater. Förvara dem utanför kylskåpet – de blir så tråkiga i smaken om de blir för kalla.

Tomat, majs och kålsallad

3 msk färsk limejuice2 msk olivolja

Salt och svartpeppar

500 gr. körsbärstomater , halverade

3 dl majskorn (skär gärna av från en majskolv)

En avokado i småbitar

Ca 1/4 litet huvud rödkål tunt skivad

4 vår- eller salladslök, skivade

Vispa ihop limesaft , olja, salt och peppar . Tillsätt tomater, majs, avokado, kål och lök och blanda runt.

En annan läcker sallad som kan fungera riktigt bra att starta middagen med är Sallad med savoykål

Vi hoppas på fina grillkvällar i sommar!

Må gott!

Tidigare inlägg