Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Arla.se

5 tips för att äta mer grönsaker

Publicerat: 2015-11-04   |  Jeanette Steijer

Jag lovade i förra inlägget att återkomma med fokus på och tips om hur vi kan äta mer grönsaker. Som jag skrev så kan vi ju gärna fokusera på allt det goda de flesta av oss behöver äta mer av så kanske det automatisk blir lite lättare att dra ned på t.ex. kött och framför allt processat kött om man äter mycket av det. Så här kommer några tips hur du kan öka på ditt intag av grönt:

1. För det första: Prova att utgå från grönsaken! Handla en grönsak du aldrig lagat förut och googla fram ett recept. Skapa måltider utifrån grönsakerna och låt köttet vara tillbehöret eller låt rätten vara helt vegetarisk.

2. Gör en stor sallad med fint riven vitkål, morot, rödkål och t.ex. äpple. Blanda i olivolja, vinäger, salt och peppar och låt stå i kylen. Salladen håller sig flera dagar och är perfekt att ta fram som tillbehör till veckans middagar.

3. När du förbereder din lunchmatlåda från middagens rester lägg till en extra näve frusna grönsaker som ärtor, grönsaksblandning, edamame-bönor eller broccoli. Frysta grönsaker är bra komplement och näringen bevaras fint när de fryses!

4. Dryga ut köttfärsen, färsbiffarna, grytan, lasagnen, brödet eller pannkakorna med fint rivna grönsaker t.ex. squash, morot, tomat, vitkål, blomkål, aubergine eller lök. Man kan också mixa i bönor eller linser av alla de slag. Ekonomiskt och näringsrikt.

5. Gör din egen mustiga tomatsås genom att koka upp krossade tomater, zucchini, pumpa, rotfrukter, oliver, lök, vitlök, aubergine citron och paprika exempelvis. Krydda med oregano och basilika. Mixa alltihop lite grovt och använd som bas i pastasås eller till lasagne och pizza.

Läs mer om grönsakernas 10-i-topp lista på kollegans blogg.

Må gott!